חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רק בתחילת החיים: כל מה שצריך לדעת על צהבת ילודים

רבים שומעים צהבת ונבהלים, ובטח כאשר הצהבת משויכת לתינוקות. עם זאת, כאשר מדובר בצהבת ילודים, לרוב אין סיבה לדאגה. זוהי תופעה מאוד נפוצה (40% מסך התינוקות לוקים בה) שאינה מדבקת ואינה זיהומית. עם זאת, כן חשוב לשים לב ובעת הצורך להיות במעקב רפואי. מהם אם כן התסמינים, מה עומד מאחורי התופעה ומה ניתן לעשות כדי לסייע לתינוק להחלים? לרשותכם מידע מלא, אך ראשית המון מזל טוב על התוספת המתוקה שהתווספה לחיק המשפחה.

כיצד נראה תינוק שלוקה בצהבת ילודים?

צהבת ילודים נוטה להופיע ביום השני או השלישי שלאחר הלידה, כאשר היא מאופיינת בגוון צהוב עדין. הפנים הן אלו שמושפעות ראשונות מהגוון, אך עם עליית הערכים (לרוב כעבור 5 ימים הערכים נוטים להגיע לשיא) גם החזה, הבטן, הרגליים, הידיים והלבן של העין עשויים לקבל גוון צהוב. על מנת לאשש שאכן מדובר בצהבת,  בודקים את רמת הבילירובין, וזאת דרך בדיקת דם מהירה שנלקחת מהעקב. לרשותכם מידע מפורט על צהבת ילודים באתר איך גדלת, אם אתם מבקשים חומר נוסף בנושא.

רק בתחילת החיים: כל מה שצריך לדעת על צהבת ילודים

ממה נגרמת התופעה?

מאחורי התופעה עומדת העובדה שתינוקות נולדים עם כמות יחסית גדולה של כדוריות דם, וכאשר אותן כדוריות מתפרקות, בין היתר מופיע חומר שעונה לשם בילירובין. כאשר הכבד מתפקד באופן תקין הבילירובין מסולק מהגוף, אך אצל חלק מהתינוקות הכבד אינו מספיק מפותח בימים הראשונים, כך שהרמה של הבילירובין נשארת גבוהה. עם זאת, עדיין אין סיבה לדאגה, כיוון שלרוב הכבד מגיע לכושר מלא בתוך מספר ימים אחדים, כך שהוא מתקן את המצב, מוביל לרמת בילירובין תקינה. עם זאת, כמובן שחשוב ביותר להיות במעקב ובעת הצורך להעניק טיפול מסייע.

 אודות טיפול פוטותרפיה

למרות שציינו שלרוב המצב מתאפס לבד, יש להבין שאם זה לא קורה, רמה גבוהה של בילירובין עשויה לפגוע בתפקוד המוח (אין מדובר בממצא שכיח), ועל כן מעקב צמוד הכרחי. מכאן שבהרבה מן המקרים התינוק משוחרר הביתה, אך מוזמן לביקורת כבר כעבור יממה. אם הרמה נשארת גבוהה, לעיתים נדרשים לחזור לבית החולים כדי עבור טיפול מסייע. הטיפול מושתת על גלי אור – פוטותרפיה (בכוחו של האור לפרק ולשחרר את הבילירובין), הוא נטול כאבים וכלל אינו פולשני. במהלך הטיפול התינוק שוכב במיטה ללא בגדים ועם כיסוי לעיניים, כאשר האור נמצא מעליו, עד שרואים ירידה טובה בערכים.

הנקה מרובה

הטיפול נחשב מאוד יעיל ואינו אורך יותר מכמה ימים, אם כי במקרים נדירים יש צורך בטיפול משלים. כמו כן, ראוי לציין שכל עוד נמצאים במעקב צמוד אחר המדדים, גם להורים יש כיצד לסייע. כל שצריך לעשות זה להקפיד להאכיל כראוי את התינוק. מכאן שאם מיניקים, יש להקפיד על 8 עד 12 הנקות ביממה, אך אם אין עדיין מספיק חלב, או אם ההנקה טרם התבססה, מוטב לשקול לשלב תמ"ל. בכול אופן, בכול הנוגע להנקה והאכלה, חשוב ביותר להיוועץ עם יועצת הנקה וכמובן שיש להימנע מהאכלת יתר.

אצל אלו תינוקות התופעה נפוצה?

לבסוף נציין שיש תינוקות שאצלם התופעה נחשבת יותר נפוצה. במה זה תלוי? במשתנים הבאים: בסוג הדם (אם סוג הדם של האם הוא O ואילו סוג הדם של התינוק הואA/B  הסבירות עולה, כיוון שבמצב שכזה הפירוק של כדוריות הדם עשוי להיות מהיר מדי), אם התינוק נולד לפני שבוע 37, אם מדובר בתינוק שעבר שטף דם במהלך הלידה, אם חסר לתינוק אנזים G6PD, או אם כבר ילדתם ילד שלקה בצהבת ילודים. לסיכום נציין שאם מזהים צהבת, ככול הנראה שהיא תחלוף מעצמה במהרה, אך במקביל אין לזלזל בממצאים, אלא יש להישאר במעקב ובעת הצורך לקבל טיפול.

* המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות