תופעה: נעלמים מאוניות קרוז בלב ים

אם אדם נופל מאוניית קרוז מפוארת באמצע הלילה, רק אלוהים יכול להציל אותו. 22 נפילות מספינות קרוז נמנו ב-2015. האם האשמה היא באלכוהול? בהזנחה של חברות הקרוז?
דיווח של רשת ABC על ההיעדרות של האשה מאוניית הקרוז קרניבל ליברטי של חברת קרניבל קרוז ליינס. (צילום מסך)
דיווח של רשת abc על ההיעדרות של האשה מאוניית הקרוז קרניבל ליברטי של חברת קרניבל קרוז ליינס. (צילום מסך)
Monitour ads

חופשת קרוז בספינת תענוגות מתקשרת תמיד לאוניות מפוארות עד בלי די, אוכל מסביב לשעון, פינוקים ובילויים. אולם לתעשיית הקרוזים יש גם צד אפל שעולה בחיי אדם.

חדשות חוקי הקרוז (Cruise Law News) הוא הבלוג היומי של עורך הדין הימי ממיאמי ג'ים ווקר, ממשרד עורכי הדין ווקר & אוניל. ווקר מייצג נוסעים ואנשי צוות בתביעות נגד חברות השיט והוא כרגע הבלוג הפופולרי ביותר בנושאים חוקיים בספינות תענוגות ובעיות ימיות בעולם. כדבריו, זהו בלוג על פשעים, תאונות וכל עניין "שחברות הקרוזים אינן רוצות שתדעו".

ואחת הסוגיות שממעטים לפרסם אותן היא נפילות או היעדרויות מסיבות אחרות מאוניות קרוז בלב ים, נפילות שהסיכוי לצאת מהן בחיים הוא כמעט אפסי, בגלל הזמן הרב שעובר מרגע הנפילה ועד שהדבר מתחוור לצוות האוניה ואח"כ מובא לידיעת משמר החופים שמתחיל בחיפוש.

ארבע היעדרויות מתחילת השנה

לפי אתר האינטרנט CruiseJunkie.com נמנו בשנת 2015 22 מקרים של נפילות או היעדרויות מספינות קרוז. בין השנים 2006-2015 נמנו 214 היעדרויות, שהן 21.4 היעדרויות בממוצע בשנה. בין השנים 2011-2015 עלה המספר ל-116 היעדרויות בלב ים – 23 היעדרויות בממוצע לשנה. כמעט אף חברת קרוזים גדולה לא נמלטת מהתופעה המחרידה הזו.

מתחילת השנה כבר נמנו ארבע תאונות בלב ים, שלוש של נוסעים ואחת של איש צוות, כשנראה קפץ מרצונו.

5 במארס – על האוניה Navigator of the Seas של רויאל קריביאן, דווח על היערו של נוסע אמריקני בן 46 מטקסס שלכאורה נעלם במים לילה לפני כן. נוסעים דיוחו כי שמעו כריזה "אוסקר!" "אוסקר!" בסביבות השעה 23.00. חליפות הצלה מוארות הושלכו לים, הודעה נמסרה למשמר החופים ומסוק הגיע למקום לאחר כשעה וחצי. נוסע ציין כי האזור היה מאוד חשוך והנסיבות קשות מכדי לנסות להציל מישהו. ספינת התיור חזרה לנמל בפורט אוורגליידס ללא הצלתו או איתור גופתו. הרשויות לא הציגו גרסה משלהם של אירועי הערב ולא אישרו אם האיש נפל מהספינה בטעות, נפל מרצונו, או נדחף.

סרט תדמית של רויאל קריביאן על האוניה החדשה "הרמוני"

אם לארבעה נעלמה במפרץ מקסיקו

11 במאי – נוסע נעלם מהאוניה קורל פרינסס של חברת פרינסס קרוזס. לפי ציוץ בטוויטר של אחד הנוסעים, קפטן האוניה הודיע כי נוסע ממוצא רוסי קפץ מעבר למעקה בבוקר שביום לפני כן. נוסעת אמריקאית ציינה כי כאשר חזרה מן הקרוז התפלאה לגלות שאין שום איזכור בתקשורת למקרה.

13 במאי – העיתון USA Today מדווח כי משמר החופים האמריקני מחפש אשה בת 33 מאוניית הקרוז קרניבל ליברטי של חברת קרניבל קרוז ליינס. סמנתה ברומברג הוכרזה כנעדרת על ידי חבריה לקרוז. לפי דיווחי החברה, "תמונות ממצלמת האבטחה מראות כי האורחת ישבה על מעקה הסיפון ונפלה לאחור לתוך המים. הדבר היה ב-2 לפנות בוקר של יום שישי, אולם היעדרה לא דווח לצוות עד יום שישי בצהרים,". משמר החופים קיבל את ההודעה על ההיעדרות רק אחרי 15 שעות והחיפושים אחרי האשה, אם לארבעה ילדים, הופסקו אחרי 20 שעות.

האשמה באלכוהול?

ווקר טוען כי קיימות כיום טכנולוגיות המזהות חום ותנועה וכן רדאר אינפרא אדום, שאינם מיושמים כיום באוניות ועשויות להציל חיי אדם. אחד מהמגיבים לווקר טוען כי שהשימוש בטכנולוגיות הללו הן למעשה כבר חובה והן מותקנות ברוב האוניות, "אבל אף אחד לא מאייש אותן ולא מסתכל בהן. אתה יכול להביא את הסוס אל המים, אבל אתה לא יכול להכריח אותו לשתות", הוא כותב.

סוגיה נוספת שג'ים ווקר מעלה היא סוגיית הגשת האלכוהול לנוסעים, מאחר שלדעתו החוט המקשר בין מקרים רבים של נפילות הוא האלכוהול. "לדעתי, על חברות השיט חלה חובת זהירות לגבי הנוסעים על פי החוק הימי," כותב ווקר באתר האינטרנט שלו. לדבריו, יש הרבה יותר מדי ברים באוניות ומלצרים ששכרם מבוסס על טיפים ומוכרים הרבה יותר מדי אלכוהול בקרוז. "כן, יש חובה על מבוגרים לפעול בסבירות, אבל כך גם החברות הענקיות שמוכרות אלכוהול ומרוויחות כך מאות מיליוני דולרים", הוא אומר.

התאחדות חברות השייטAssociation  CLIA – Cruise Lines International  טוענת בתגובה כי נפילות מאוניות הן נדירות: כ-19 בשנה מתוך 23 מיליון נוסעים.

Monitour ads

תגובה אחת

  1. מכיוון שאני עולה על הכרך הצף הזה בעוד שבוע וחצי, אוכל להגיב ולספר רק ס בעוד שבועיים וחצי
    איזה גורן

השאר תגובה