קרבות אוויר בעולם התעופה

מלחמה אווירית על הנכסים של חברות התעופה הקורסות אליטליה ואייר ברלין גורמת לזעזועים בתעשיית התעופה האירופית. אנליסטים מזהירים שזה לא ייגמר כאן
מטוס איירבוס A320 של אייר ברלין. מכירתה ללופטהנזה תהפוך את האחרונה למונופול דורסני בגרמניה, טוענת ריינאייר. (צילום: ויקימדיה)
מטוס איירבוס A320 של אייר ברלין. מכירתה ללופטהנזה תהפוך את האחרונה למונופול דורסני בגרמניה, טוענת ריינאייר. (צילום: ויקימדיה)
Monitour ads

בימים אלה מתנהלים קרבות אוויר בעולם התעופה על נכסיהן של חברות התעופה אליטליה ואייר ברלין, אולם לפי הערכת אנליסט, אם חברות התעופה הנותרות לא יחתכו בהוצאותיהן – הן נדונות לגורל דומה.

אחרי שחברת התעופה איתיחד סגרה את ברז המימון לאליטליה ולאייר ברלין, אחרי שנים שבהן מימנה אותן למרות הפסדיהן, שתי חברות התעופה עלולות עתה להיבלע בשלמותן או בחלקים על ידי חברות תעופה יריבות, שלוטשות עיניים אל המטוסים שלהן ואל ה"סלוטים" בשדות התעופה. וזה בהחלט לא צפוי להיעצר שם.

"הענף ימשיך לעבור קונסולידציה, מכיון שהמודלים הכלכלים משתנים", אמר סטפן אלברה (Stephane Albernhe), מנהל משותף בחברת ייעוץ ל- Agence France-Presse. "זוהי מגמה בולטת באירופה ובארצות הברית בה, למשל, פועלות ארבע קבוצות של חברות: אמריקן, דלתא, יונייטד וחברת הלואו-קוסט סאות'ווסט".

אשר לאירופה, היועץ ג'רום בושאר (Jerome Bouchard)  בחברת הייעוץ Oliver Wyman, מאמין שבסופו של דבר יתגבש אוליגופול סביב צביר החברות לופטהנזה – מורכבת מלופטהנזה, סוויס, אוסטריאן וחברת הלואו-קוסט יורווינגס;  אייר פראנס/קלמ ו- IAG – International Airlines Group – בריטיש איירוויס, אר לינגוס וחברת הלואו-קוסט ויורלינג.

אולם לפני המשך תהליך ההתכנסות של חברות התעופה, סבור בושאר כי על החברות למצוא מודל עסקי "שבו יחדלו מלפעול על סף פשיטת רגל".

לדבריו, אליטליה ואייר ברלין פעלו שתיהן בהפסדים במשך שנים. חברות הלואו-קוסט נגסו בנתח השוק של החברה הסדירה אליטליה,  בעיקר ריינאייר, שעקפה אותה ונהפכה לחברת התעופה המובילה באיטליה.

אתיחאד, שביקשה לסלול את דרכה באירופה, השקיעה בשתי החברות – אליטליה ואייר ברלין – בהימור שנכשל. יציאתה מהאחזקה באליטליה ובאייר ברלין תתרום להאצה בקונסולידציה. ולהערכת אלברה סביר מאד ששתי החברות יצטרפו בשלמותן או בחלקים, לאחת מהקבוצות הנזכרות או אפילו לאיזי ג'ט או ריינאייר.

"אנחנו חברת התעופה הגדולה באירופה ואפילו לא נלקחנו בחשבון במכירת אייר ברלין".
מנכ"ל ריינאייר, מייקל אולירי. "אנחנו חברת התעופה הגדולה באירופה ואפילו לא נלקחנו בחשבון במכירת אייר ברלין". (צילום מפייסבוק)

אליטליה, אייר ברלין וריינאייר

אולם ריינאייר, שנסקה לעמדת חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה מבחינת מספר נוסעים (והיחידה שהטיסה מיליארד נוסעים מאז הקמתה), עם איזי ג'ט ונורוויג'ן שגם הן שחקניות מהשורה הראשונה בסצנת הלואו-קוסט – לא מתכוונת להצטרף לחגיגה.

במסיבת עיתונאים שלשום במלון בדבלין שבאירלנד, התריע מנהל המכירות הראשי של ריינאייר, דיויד אובריאן, על כך ש"נתפרה עיסקה" בין ממשלת גרמניה ללופטהנזה להעביר לידיה את המתחרה העיקרית שלה עוד לפני הבחירות ב-24 בספטמבר, בניגוד להליכים השקופים שבהם מתנהלת מכירת אליטליה, ואליה ניגשה ריינאייר. "אנחנו חברת התעופה הגדולה באירופה", אמר אובריאן, "ואפילו לא נלקחנו בחשבון… גרמניה היא רפובליקת הבננות של התעופה האירופית".

ראש העיר של ברלין, מיכאל מולר, תקף את ריינאייר על היותה, כדבריו, "חברה עויינת-עובדים". מולר אמר: "אם ריינאייר תהיה מעורבת בעסקת אייר ברלין – אחשוש מאד. עבור הברלינאים, חברת תעופה לאומית אחראית תהיה הטובה ביותר כדי לשמור על מגוון יעדי הטיסות מהבירה הגרמנית".

לוגו לופטהנזה. ראש העיר של ברלין סבור שעבור הברלינאים, חברת תעופה לאומית אחראית תהיה הטובה ביותר כדי לשמור על מגוון יעדי הטיסות מהבירה הגרמנית. (צילום: יח"צ)
לוגו לופטהנזה. ראש העיר של ברלין סבור שעבור הברלינאים, חברת תעופה לאומית אחראית תהיה הטובה ביותר עבור ברלין. (צילום: יח"צ)

מנכ"ל ריינאייר, מייקל אולירי, לא נותר חייב, והופיע אתמול במסיבת עיתונאים בברלין, בה הודיע נחרצות שלא ישתף פעולה ולא יציע לרכוש את אייר ברלין או חלקים ממנה. זאת, מכיון שלדבריו מדובר ב"משחק מכור", לפיו החליטה ממשלת גרמניה "להעביר את אייר ברלין נקייה מחובות ללופטהנזה, במהלך המנוגד לחוקי התחרות בגרמניה ובאיחוד האירופי. ממשלת גרמניה סיפקה לאייר ברלין סבסוד של 150 מיליון אירו כדי שלופטהנזה תוכל לרכוש את המתחרה העיקרית שלה. וכך, במקום להחזיק 68% מנתח שוק התעופה בגרמניה, תהפוך להיות מונופול עם  95%, שבעקבותיו ישלמו הצרכנים הגרמנים והתיירים מחירים גבוהים יותר. זאת בשעה שחברות תעופה מתחרות יילחמו על הסלוטים של אייר ברלין בשדות תעופה עיקריים בברלין, המבורג, פרנקפורט ומינכן, בהם שולטת לופטהנזה ביותר מ-80% של הסלוטים בשעות השיא".

הוא הוסיף כי ריינאייר תמשיך לצמוח בגרמניה כשהצרכנים הגרמניים יבחרו יותר ויותר בחברה, במחיריה הנמוכים ובתוכנית שיפור השירות שלה "על פני מחיריה הגבוהים של לופטהנזה המונופוליסטית".

אשר לאליטליה, לא מכבר פרסם העיתון האיטלקי "לה רפובליקה" ראיון עם לואיג'י גוביטוזי, הממונה על הניהול המיוחד של החברה ולדבריו, התהליך הצפוי באליטליה הוא: 1. הצעות בלתי מחייבות – מתוך 12-15 המועמדים שבדקו את ספרי החשבונות של החברה, כעשרה הגישו הצעה לא מחייבת עד ליום ה-21 ביולי, ביניהם חברות גדולות כמו אתיחאד וראיינאייר. 2. הצעות מחייבות – הצעד הבא יהיה זה של הצעות מחייבות הצפויות להתקבל עד אוקטובר.  אז יתברר האם מתקיימים התנאים, ואילו הם, למציאת קונה חדש לאליטליה. 3. ההחלטה הסופית – המנהלים המיוחדים אינם חייבים למכור את החברה בסתיו. הם יכולים להחליט לפתוח שוב את המיכרז עם מועמדים מסויימים ולהמשיך בניהול המיוחד.

מי יהיו אליטליה ואייר ברלין הבאות?

בעוד חברות התעופה הסדירות (הלגאסי) עדיין מציעות מגוון שירותים במטוסים הן בטיסות לטווח בינוני והן בטיסות לטווח ארוך, חברות הלואו-קוסט מציעות פחות שירותים ועד לאחרונה התמקדו בעיקר בטיסות קצרות טווח. "זהו הקרב הבלתי נגמר בין החברות הכלליות לחברות המתמחות", אומר בושאר, "המצב דומה באסיה, כאשר חברות כמו קתאי פסיפיק וג'פאן איירלינס רואות את רווחיהן צונחים נוכח התחרות העזה ממתחרי הלואו-קוסט".

קוואנטאס האוסטרלית הצליחה לדחות את המעבר להפסד רק בעקבות ארגון מחדש שכלל פיטורים, מכירה של עשרות מטוסים ועיכוב ההזמנות של מטוסים חדשים. הלחץ על החברה יימשך ככל שחברות הלואו-קוסט יגבירו את הטיסות ארוכות הטווח – הלונג הול – אשר עד כה היו הטיסות הרווחיות של החברות הסדירות.

מטוסי אייר פראנס KLM . החברה רכשה מניות בוירג'ין אטלנטיק לצד דלתא, כדי להשיג נתח בשווקים התחרותיים בצפון אמריקה ובאסיה. (צילום: יח"צ)
מטוסי אייר פראנס KLM . החברה רכשה מניות בוירג'ין אטלנטיק לצד דלתא, כדי להשיג נתח בשווקים התחרותיים בצפון אמריקה ובאסיה. (צילום: יח"צ)

במצב שבו שולי הרווח כבר מצומצמים, חברות תעופה יצטרכו למצוא דרך להדק את ההוצאות על מטוסים, דלק ושכר עבודה. "התחרות העולמית היא עזה ביותר וכאשר התשואות יורדות ברציפות, הפחתת עלויות חשובה פי כמה", אמר מארק בובי, אנליסט ב-IHS Markit. והוסיף ג'ון סטריקלנד, מנהל חברת הייעוץ JLS Consulting ש"מיזוגים, השתלטות ומיזמים משותפים יהיו חשובים יותר ויותר".

חברות התעופה עשו את הצעד הראשון שלהן לקראת איחוד בשנות ה-90 של המאה הקודמת עם בריתות תעופה שאיפשרו להן לשתף טיסות ולהפעיל תוכניות נאמנות משותפות. "אבל בסופו של דבר, הסינרגיות הצפויות לא באמת קרו", אמר בושאר. חברות התעופה שמרו גם בתוך הבריתות על ציי מטוסים נפרדים משלהן ועל צוותי התחזוקה, ולכן גם לא הביא המהלך לחיסכון בשני תחומים אלה של עלויות גבוהות".

אייר פראנס/קלמ החליטה לאחרונה להתיר לדלתא ולצ'יינה איסטרן – שתיהן חברות בברית ה-Sky Team – לרכוש מניות מההון העצמי שלה מה שמגביר את ההתעניינות שלהן בסינרגיה ביניהן. אייר פראנס/קלמ גם רכשה מניות בוירג'ין אטלנטיק לצד דלתא, כדי להשיג נתח בשווקים התחרותיים בצפון אמריקה ובאסיה.

בשעה שקצב הגידול של התיירות הבינלאומית גדל ב-4% בשנה, יכול להיות מקום הן לחברות הלאומיות לשעבר והן לחברות הלואו-קוסט, אומר בושאר, אך מזהיר כי "מצבים משתנים במהירות וההוצאות הקבועות הגבוהות אינן משאירות מקום לטעויות".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה