פשרה: קווי חופשה תשלם 2 מיליון שקל כפיצוי ללקוחות

ארבעה לקוחות של קווי חופשה שטסו לכרתים, תבעו אותה בתובענה ייצוגית, בטענה לפרסום מועדי המראה פיקטיביים אך אטרקטיביים, שלא תאמו את המציאות
מלון Creta Maris בכרתים. התביעה נגד קווי חופשה היתה על טיסות להרקליון שבכרתים. (צילום: אתר המלון)
מלון Creta Maris בכרתים. התביעה נגד קווי חופשה היתה על טיסות להרקליון שבכרתים. (צילום: אתר המלון)
Monitour ads

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר בקשה להסכם פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה על ידי ארבעה נוסעים של סיטונאית התיירות קווי חופשה, שטענו כי החברה מכרה ללקוחותיה – ישירות או באמצעות סוכני נסיעות – כרטיסי טיסה בהם מפורטים מועדי המראה פיקטיביים ו/או אטרקטיביים, כאשר בפועל יצאו הטיסות במועדים אחרים, שאינם אטרקטיביים, והכל בידיעתה מראש.

התביעה הייצוגית מתייחסת לתופעה של שינוי מועד טיסה ברגע האחרון שהיתה נהוגה בענף הנסיעות, בעיקר בטיסות השכר, אולם עוסקת בתקופה שלפני אישור "חוק טיבי", על שמו של מגיש הצעת החוק ח"כ אחמד טיבי, שנכנס לתוקף באוגוסט 2012 והמציע הגנה לצרכן מפני דחייה, הקדמה או ביטול טיסה בטווח של 14 יום לפני ההמראה.

התביעה נגד קווי חופשה נדונה בבית המשפט עוד בפברואר 2016 וקווי חופשה חלקה על הטענות וטענה כי בתקופה הרלוונטית לתביעה נקבע מועד הטיסה על ידה בהתאם להסכם עם חברת התעופה ובהתאם לו בלבד, כי מעולם לא נהגה למכור טיסה שאינה קיימת או טיסה בשעות "פיקטיביות" ו/או "אטרקטיביות", במטרה להתעשר שלא כדין על חשבון לקוחותיה או להטעותם.

השופטת שושנה אלמגור אמרה אז כי "עינינו הרואות כי במועד מכירת הכרטיסים, לתובעים לא היה סלוט מתאים למועד הנקוב בכרטיס מהרקליון לתל אביב, וכן לא היה לחברת התעופה Blue Bird רישיון לטוס לישראל וממנה…".

אתר האינטרנט של קווי חופשה. תפרסם הודעה באתר במשך שנה
אתר האינטרנט של קווי חופשה. תפרסם הודעה באתר במשך שנה

100 שקל או הנחה של 5% לאדם

במסגרת הסכם הפשרה בין הצדדים, מתחייבת קווי חופשה לשלם סכום פיצוי כולל של 2 מיליון שקלים, כאשר סכום הפיצוי הפרטני יעמוד על סך של 100 שקל לאדם או הנחה בשיעור 5% מהזמנה עתידית, לפי הגבוה מבין השניים.

הסכם הפשרה יחול על כל נוסע "אשר במהלך שבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד למועד אישור הסכם הפשרה, רכש או שנרכשו בשבילו מהחברה או מאחרים המורשים מטעמה (גם מסוכנויות נסיעות), כרטיס טיסה או חבילת נופש הכוללת כרטיס טיסה בשבע השנים שקדמו לכניסתו לתוקף של חוק שירותי תעופה הקובע פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה ("חוק טיבי", ע"ר), אשר מועד הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה שלו היה שונה שינוי ניכר מהנקוב בסלוט (מועד אישור, מטעם רשות שדות התעופה לביצוע ההמראה או הנחיתה) שהיה בתוקף בזמן מכירת הכרטיס, אשר הטיסה שבה טס לא המריאה במועד הנקוב בכרטיס ואשר האיחור בטיסתו לא היה עיכוב של מה בכך ולא נבע מסיבה אחרת".

עוד לפי הסכם הפשרה, בתוך שבעה ימים ממועד מתן פסק הדין, תפרסם קווי חופשה מודעות בעיתונים ובאתר האינטרנט שלה (ההודעה באתר תופיע במשך כל 12 החודשים של מתן הפיצוי) ובהם תזמין מי מלקוחותיה בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד למועד אישור הסכם הפשרה, אשר הם נכללים בקבוצה הייצוגית, לפנות אליה בתוך 12 חודשים כדי לקבל פיצוי, כאשר אותו לקוח יציג אסמכתה לרכישת כרטיס טיסה ו/או חבילת נופש מהחברה בתקופה הזו, בצירוף הצהרה (שאינה תצהיר) שהטיסה איחרה באיחור העולה על שלוש שעות ביחס למועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה.

הפיצוי בסך 100 שקל ישולם לו בתוך 45 יום ממועד הצגת האסמכתה, ובתנאי שלא עלה בידי החברה לשלול את הצהרתו של הלקוח כי היה איחור של למעלה משלוש שעות.

גם תתרום לעמותות

חברת התעופה בלו ברד איירוויס הטסה לנמל התעופה של הרקליון. (צילום: יח"צ)
חברת התעופה בלו ברד איירוויס הטסה לנמל התעופה של הרקליון. (צילום: יח"צ)

בנוסף, כל לקוח שרכש כרטיס לטיסת שכר ו/או חבילת נופש בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד למועד אישור הסכם הפשרה הזה ועד לתקופה של 24 חודשים או עד לגובה הפיצוי הכולל, המוקדם מביניהם, יהיה זכאי להנחה חד-פעמית בגובה של 5% ממחיר טיסת השכר או חבילת הנופש הנקוב באתר האינטרנט של  החברה, או להנחה בסך של 100 שקל מהמחיר – הגבוה מבין השניים.

לקוח שקיבל תשלום בסך של 100 שקל, לא יהיה זכאי להנחה הזו.

החברה תפקיד את סכום הפיצוי הכולל בידי ב"כ עוה"ד יגאל בורוכובסקי. ככל שיישארו כספים אצל הנאמן מהסכום שהופקד, יבחרו החברה והתובעים שתי עמותות אליהן ייתרמו הכספים, בתנאי שלא יהיו כאלה שהחברה תרמה להן בחמש השנים האחרונות וכן לא תהיה כזו שיש לה או למי מבעליה או ממנהליה קשר כלשהו.

פשרה דומה הושגה בינואר 2012 עם חברת השטיח המעופף, שנדרשה להעניק במשך שלוש שנים הנחה בשיעור של 5% ממחירי כרטיסי הטיסה וחבילות נופש שהיא משווקת לציבור, בסך כולל של כ-4 מיליון שקל, בנוסף לתרומות לעמותות.

התובעים יוצגו על ידי עורכי הדין רונן עדיני ממשרד רונן עדיני ושות' בצוותא עם עוה"ד אבנר (נרי) ירקוני (ששימש בעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, כיום רשות התעופה האזרחית, ע"ר) ועו"ד אירית לשם קיפרמן ממשרד עו"ד לשם-קיפרמן-ירקוני.

קווי חופשה יוצגה על ידי עוה"ד יחיאל כשר ועוה"ד דנה אלמלח-כהן ממשרד תדמור ושות', פרופ' יובל לוי ושות' בצוותא עם עוה"ד יגאל בורוכובסקי ועוה"ד יואב דגני ממשרד עו"ד יעקב סלומון, ליפשיץ ושות'.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה