נמל התעופה במינכן: האם הישראלים יוצאו מהבידוד?

זה יותר מארבעים שנה שהישראלים מורחקים לאולם מבודד בנמל התעופה במינכן. עתה אומר עופר קיש, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, ששינוי המצב הוא על סדר היום שלו
נמל התעופה של מינכן עם מגדל הפיקוח
נמל התעופה של מינכן עם מגדל הפיקוח. היקף התנועה השנתי עומד על יותר מ-42 מיליון נוסעים. (צילום: יח"צ)
Monitour ads

"בנמל התעופה במינכן נפתח בשנה שעברה טרמינל 2 עם מבנה ה-Satellite החדש. הוא מרווח ומואר, עם מסעדות ובתי קפה נהדרים והייתי רוצה שגם הנוסעים הישראלים יוכלו ליהנות ממנו". כך אומר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, עופר קיש.

כיום, ומזה יותר מארבעים שנה, מרוכזים הישראלים הממריאים משדה התעופה של מינכן שבגרמניה לישראל, באולם צדדי ומבודד, לצורך בטחונם. זאת לאחר ששדה התעופה של מינכן ידע שתי התקפות טרור רצחניות: ב-10 בפברואר 1970 תקפו שלושה חברי ארגון הפת"ח ברימוני יד נוסעי טיסת אל על בשדה התעופה. בפיגוע נהרג ישראלי אחד ונפצעו 13 אנשים, מהם חמישה ישראלים. בין הפצועים הייתה השחקנית חנה מרון שרגלה נקטעה לאחר מכן.

ב-5-6 בספטמבר 1972, במהלך האולימפיאדה העשרים שהתקיימה במינכן, תקפה חוליית טרור מארגון "ספטמבר השחור" את חברי המשלחת האולימפית הישראלית. שניים מהספורטאים נרצחו בתוך מגורי המשלחת בכפר האולימפי. תשעת האחרים, שהוחזקו כבני ערובה, נרצחו במהלך נסיון חילוץ כושל של כוחות משטרת בוואריה בשדה תעופה סמוך לעיר.

מאז הידקו השלטונות הגרמניים את השמירה על הנוסעים הישראלים. את מטוסי אל על היו מלוות שיריוניות על המסלול ובטרמינל הישן צופפו הישראלים בחדר עלוב במיוחד עד הטיסה. גם כיום, בטרמינל שחוגג בימים אלה 25 שנה לפתיחתו, מופנים הישראלים ל"טרמינל F" הנאה יותר, אך צדדי, ומרוחק מכל המתרחש בשדה התעופה – חנויות הדיוטי פרי, המסעדות וכדומה. לרשות הנוסעים הישראלים בשער היציאה עומדת רק חנות אחת עם מספר מוגבל של פריטי אוכל ומעט צעצועים ומשקאות.

מסעדה תאילנדית באזור המסעדות של טרמינל 2 החדש בנמל התעופה של מינכן. (צילום יח"צ)
מסעדה תאילנדית באזור המסעדות של טרמינל 2 החדש בנמל התעופה של מינכן. (צילום יח"צ)
הדיוטי פרי בטרמינל 2 באזור ה-satellite
הדיוטי פרי במבנה ה-satellite. הישראלים לא נחשפים לכל זה. (צילום: יח"צ)

ההחלטה בידי שלטונות בוואריה והבטחון הישראלי

מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, עופר קיש
מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, עופר קיש. ינסה לשנות את המצב. (צילום: יח"צ)

קיש, שנכנס באחרונה לתפקיד מנכ"ל כל קבוצת לופטהנזה בישראל, כיהן בשנים האחרונות כמנהל המכירות האזורי של לופטהנזה במזרח אירופה. לדברי גורם במינכן המקורב לנושא, "אם יש מישהו בעל קשרים, שיכול לנסות לפתור את העניין, זהו קיש, שגם הכריז שזו אחת האג'נדות העיקריות שלו בתפקיד החדש".

בתגובה אומר קיש ש"זה עדיין על סדר היום שלי. מי שמחליט בנושא זה בגרמניה אלה שלטונות הבטחון של מדינת בוואריה. זאת, כמובן, בשילוב של הבטחון הישראלי. אני רוצה לראות מה האפשרויות ואם השלטונות הגרמניים יסכימו לאשר – נעשה הכל בתיאום, כדי שהישראלים יוכלו להיות חלק מהטרמינל, כמו כולם".

בשבוע שעבר הודיעה לופטהנזה בישראל כי תוסיף החל מחודש אוקטובר ולמשך עונת חורף 2017, עוד שלוש טיסות שבועיות למינכן (ושתיים לפרנקפורט). כך יפעלו בקו תל אביב-מינכן 13 טיסות שבועיות.

בין נמל התעופה של מינכן לבין ישראל צפויות בקיץ כ-30 טיסות שבועיות שמבצעות לופטהנזה (13 טיסות) אל על (11 טיסות) וכן טרנסאוויה, גרמניה איירליינס וישראייר.

האולם השומם בטרמינל F בשדה התעופה במינכן
האולם השומם בטרמינל F בשדה התעופה במינכן, אליו מנותבים הנוסעים הישראלים הטסים לישראל. (צילום: עירית רוזנבלום)

טרמינל  Satellite המקושר לטרמינל 2 ברכבת תחתית מהירה, הוא מיזם משותף של חברת הנמל FMG וחברת התעופה לופטהנזה.הוא מציע אזורי המתנה מרווחים וטרקלינים חדשים, כמו גם לחוות את מינכן באמצעות אזור השוק המרכזי, בו ממוקמים שפע של חנויות ובתי קפה. הטרמינל החדש נפתח באפריל 2016 והגדיל את אפשרות הטיפול של השדה ב-11 מיליון נוסעים בשנה ושידרג את רמת האירוח והקניות של הטרמינל בכמה רמות, תוך שהוא פועל כ"שדה ירוק" מבחינת איכות הסביבה.

לדברי קיש, הטרמינל החדש במינכן הוא אחד מנמלי הבית של לופטהנזה ומשמש גם את חברות התעופה השותפות לה, כמו יונייטד. בזכות טרמינל זה נוספו עמדות חדשות למטוסים, "מה שמאפשר לנו לעבוד במינכן בלי שנצטרך להעביר נוסעים למטוסים שלא דרך שרוולים. זה תמיד היה צוואר בקבוק ככל שמספר הטיסות עולה", מסביר קיש.

לדברי קיש, 35% מכלל הנוסעים שטסים אתם למינכן נשארים בה, או ממשיכים ברכב, בהיות העיר שער כניסה לאזור ה"יער השחור". 65% ממשיכים בטיסות קונקשן – ברוב המקרים בתוך אירופה (כולם בגרמניה – ברלין, דיסלדורף וקלן) או ליעדים ארוכי טווח ובהם ניו יורק וסן פרנסיסקו בארצות הברית ומקסיקו. לפי נתוני נמל התעופה של מינכן, יש טיסות המשך רבות של ישראלים לפולין.

בשנת 2016 יצאו מישראל למינכן קרוב ל-300 אלף נוסעים, עלייה של כ-11% לעומת 2015 ובין ינואר-מאי השנה נרשמה עלייה של יותר מ-32% בתיירות מנתב"ג למינכן – מ-101,1 אלף ל-133,8 אלף נוסעים באותה תקופה ב-2016.

טרמינל 2 בנמל התעופה במינכן
טרמינל 2 של נמל התעופה במינכן, גרמניה. מציע אזורי המתנה מרווחים וטרקלינים חדשים לצד קניות. (צילום: יח"צ)
קפה מסעדה "סיסי ופרנץ" בטרמינל 2 של שדה התעופה של מינכן
קפה מסעדה "סיסי ופרנץ" בטרמינל 2-satellite של שדה התעופה של מינכן. 30 טיסות שבועיות מישראל. (צילום: יח"צ)

רבע מיליון טיסות ל-238 יעדים

לקראת חגיגות רבע המאה לנמל התעופה, פורסם כי בין מאי 1992 עת נפתח השדה, למאי 2017, עמד מספר הנוסעים היוצאים, נכנסים ונוסעים-במעבר, על 700 מיליון. היקף התנועה השנתי עומד על יותר מ-42 מיליון נוסעים – פי שלושה מתחילת פעילותו. מספר ההמראות והנחיתות הוכפל לכ-400 אלף בשנה. במרוצת 25 השנים, טיפל נמל התעופה של מינכן בכ-8.5 מיליון טיסות.

בקיץ הקרוב יציע נמל התעופה רבע מיליון טיסות ל-238 יעדים ב-68 מדינות.

ההתפתחות האחרונה היא החלטתה של לופטהנזה להציב 15 מטוסי איירבוס A350 רחבי גוף בנמל התעופה לשירות הטיסות ארוכות-הטווח, תוך חסכון משמעותי בצריכת דלק, הפחחת רעש וזיהום סביבתי. יורוווינגס, החברה-הבת המוזלת של לופטהנזה, הציבה ארבעה מטוסי איירבוס A320 בשדה ותציע 89 טיסות שבועיות ל-32 יעדים מבוקשים באירופה. ביניהם באיטליה, בסיציליה (קטניה ופלרמו) ביוון (בין היתר לחאניה, הרקליון, סלוניקי, קורפו, קוס, מיקונוס ורודוס), קרואטיה (דוברובניק וספליט) ולאנשי עסקים – באמסטרדם, אדינבורו, לונדון, פריז, נאפולי ורומא.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה