מנכ"ל רויאל ג'ורדניאן: טיסה היא סחורה – לא מוצר יוקרתי

"אם יש חברת לואו-קוסט שמאתגרת אותנו – עלינו להילחם בה. ואנחנו יכולים", אומר סטפן פיכלר, מנכ"ל חברת התעופה הירדנית רויאל ג'ורדניאן. ושמישהו ינסה לעצור אותו
הדיוטי פרי בנמל התעופה בעמאן, ירדן. בינואר-אוקטובר 2017 טסו בין ישראל לעמאן 120,4 אלף נוסעים (יוצאים ונכנסים), עליה של 31%
הדיוטי פרי בנמל התעופה בעמאן, ירדן. בינואר-אוקטובר 2017 טסו בין ישראל לעמאן 120,4 אלף נוסעים (יוצאים ונכנסים), עליה של 31%
Monitour ads

בשבוע שעבר השיקה חברת התעופה הירדנית רויאל ג'ורדניאן (Royal Jordanian) ארבעה מוצרים חדשים בשיתוף עם חברת  Optiontown, המתמחה בפיתוח אפשרויות נסיעה ייחודיות וחדשניות. בין החידושים: הנוסעים של רויאל ג'ורדניאן יכולים לרכוש דרך אתר החברה באינטרנט מספר כרטיסי טיסה ליעד אחד או למגוון יעדים במחירים קבועים מראש ובהנחה שעשויה להגיע עד ל-50%. אפשר לרכוש בין 4 ל-100 כרטיסים לכיוון על בסיס טיסה הלוך ושוב, לבחור אם לשלם מראש או בתשלומים, אפשר להתחלק בהם עם משפחה וחברים ולבחור את תוקף הכרטיסים מחודש עד שנה.

מחיר הכרטיס נמוך יותר ככל שההזמנה נעשית במועד מוקדם יותר ומספר הכרטיסים המוזמנים עולה. כמו כן יש אפשרות לבחור מקום ישיבה מועדף למפרע ולשלם מראש על משקל כבודה עודף במחיר מוזל. זאת לצד גישה לטרקלין המהודר של נמל התעופה ע"ש המלכה עליה בעמאן. כמו כן בשדה התעופה בעמאן יש דיוטי פרי בכניסה וביציאה.

הנשיא והמנכ"ל החדש של רויאל ג'ורדניאן, סטפן פיכלר, אמר שהחברה רוצה להפוך למותג המוביל של לקוחותיה, ולשם כך הם זקוקים למוצרים חדשים במחירים אטרקטיביים, כדי להגדיר מחדש את חוויית הטיסה לצרכנים. פיכלר הוסיף כי השירותים החדשים מיתוספים לשירותי הפרימיום המקוונים שהשיקה החברה בחודש אוגוסט האחרון.

מטוס דרימליינר של רויאל ג'ורדניאן. תגיע בשנים הקרובות ל-18 מטוסים כאלה. (צילום: יח"צ)
מטוס דרימליינר של רויאל ג'ורדניאן. תגיע בשנים הקרובות ל-18 מטוסים כאלה. (צילום: יח"צ)

"אנחנו כאן כדי לשלוט בשוק"

בשיתוף הפעולה הזה נחוש פיכלר לחולל מהפכה בחברת התעופה על ידי מתן שליטה מלאה בידי הנוסעים על תכנון חוויית הנסיעה שלהם, תוך הצעת מחיר תחרותי מאד.

Forbes פרסם בשבוע שעבר שרויאל ג'ורדיאן נעה בכיוון מודל לואו-קוסט מתוך מאבק בליברליזציה של שוק התעופה בירדן, ובנסיון להחזיר את החברה למסלול רווחי אחרי שנים של תוצאות פיננסיות מאכזבות.

חברת אייר ערביה ירדן, חברת הלואו-קוסט היחידה בירדן, הפסיקה באחרונה את טיסותיה הסדירות ועברה לטיסות-שכר בלבד, במחאה על כך שרשות התעופה האזרחית הירדנית מצרה את צעדיה ומונעת ממנה זכויות טיסה לקווים חדשים. למרות שלא אמרו זאת במפורש, בחברת אייר ערביה רמזו שהסיבה להתנהלות רשות התעופה מקורה ברויאל ג'ורדניאן, חברת הדגל של המדינה, שלא מתלהבת מהתחרות בה.

פיכלר לא הכחיש: "אני רוצה לשלוט בשוק, אז אני מנסה לבעוט את כולם החוצה. נקודה. אלה החיים. אני כאן כדי להפעיל חברת תעופה רווחית, אז אם מתחרה מקטין את הרווחים שלי – אני רוצה לחסל אותו", אמר מי שברזומה שלו תפקידים בכירים בחברות כמו אייר ברלין (שקרסה בינתיים), פיג'י איירווייז, תומס קוק, וירג'ין בלו איירליינס ולופטהנזה.

כשנשאל על ההשפעה הרחבה יותר של מונופול מקומי על נכסיה של המדינה, השיב פיכלר: "אני לא מקבל משכורת כדי לנהל את התעבורה האווירית בירדן. הג'וב שלי הוא לנהל חברה רווחית בת קיימא. על זה משלמים לי".

פיכלר אמר בכינוס השנתי של חברות התעופה הערביות AACO כי הוא מתכוון להפסיק את הגשת האוכל במטוסים ויצמצם את המשקל המותר של הכבודה, לצד הקטנת המקום לרגליים בין המושבים, כדי להתאים את עצמו למודל הלואו-קוסט. "כשאנחנו צריכים לנהוג כמו חברת לואו-קוסט אנחנו עושים זאת", אמר ל-Forbes, "אם יש חברת לואו-קוסט שמאתגרת אותנו – עלינו להילחם בה. ואנחנו יכולים".

בהתייחסו לשיטת דחיסת הנוסעים במושבים צפופים יותר במטוסים ובמכירת כרטיסים עם כבודת-יד בלבד, כמו חברות הלואו-קוסט, אמר פיכלר כי על רויאל ג'ורדניאן להתחיל להתייחס לטיסה כאל קומודיטי, סחורה, ולא כאל מוצר יוקרתי. "אני נרגש מאוד מהשינויים המתרחשים בשוק המזרח התיכון", הוסיף בהתייחסו להחלטת חברת אמריטס מהמפרץ להתחיל בהפעלת טיסות לואו-קוסט, כמו גם השקת חברת לואו-קוסט חדשה בסעודיה, "כל הדברים האלה משנים את הדינמיקה של השוק ויעזרו לנו לשנות את המוצר."

רויאל ג'ורדניאן פועלת בישראל מזה 21 שנה כשהיא מפעילה שתי טיסות יומיות 7 ימים בשבוע ובסה"כ 14 טיסות שבועיות. אמג'ד אל-אסאף, המנהל האזורי של החברה בישראל, אומר שכל חברות התעופה המסורתיות (הלגאסי) מושפעות מחברות הלואו-קוסט. "הפסדנו לקוחות ללוא-קוסט כמו כולם", הוא מודה אך מזכיר, עם זאת, שלבנגקוק אין מישראל טיסות לואו קוסט. עוד הוא מציין שבעוד בחברות הלואו-קוסט הלקוח נשאר לנפשו, "בסניף הישראלי של רויאל ג'ורדניאן שאותו מנהלת דבורה ברוכשטיין, יש שירות 24/7. הלקוחות יכולים להתקשר לטלפון נייד גם בסוף השבוע לכל העובדים. יש להם לפטופים והם זמינים בכל יום ושעה".

 

צוות רויאל ג'ורדניאן בחגיגת 20 שנות פעילות בארץ. משמאל, אמג'ד אל-אסרף, שנייה מימין, דבורה ברוכשטיין.
צוות רויאל ג'ורדניאן בחגיגת 20 שנות פעילות בארץ. משמאל, אמג'ד אל-אסאף, שנייה מימין, דבורה ברוכשטיין. (צילום: עירית רוזנבלום)

הרבה לקוחות חוזרים

ברוכשטיין הקימה את נציגות רויאל ג'ורדניאן בישראל מיומה הראשון, מיד לאחר חתימת הסכם השלום עם ירדן. ב-21 השנים מאז היא מכהנת כמנהלת הנציגות, במהלכן הובילה את החברה להישגים רבים.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, בחודשים ינואר-אוקטובר 2017 היו בין ישראל לעמאן יותר מ-120 אלף תנועות נוסעים (יוצאים ונכנסים), המהווים עליה של 31%. גם בשנת 2016 עשתה רויאל ג'ורדינאן קפיצה מרשימה כאשר עלתה ב-42% מכ-77 אלף תנועות נוסעים ל-110 אלף.

אל-אסאף שהחל כאן את תפקידו בדצמבר 2016 ומתגורר בשכונת פלורנטין בתל אביב, אומר שחרף היותה חברת תעופה ערבית, יש לרויאל ג'ורדניאן אישור של הממשלה לטוס מעל ישראל  "וכולם מורשים לטוס אתנו. הבטחון שלנו בדיוק כמו הישראלי, שדה התעופה שלנו מאובטח והישראלים לא יוצאים ממנו" הוא אומר. רויאל ג'ורדניאן טסה מעל ערב הסעודית למזרח הרחוק.

רויאל ג'ורדניאן חברה בברית התעופה וואן וורלד עם פריסת יעדים רחבה ולה גם הסכם קוד-שייר עם אמריקן איירליינס, שמאפשר לה חיבורים ליעדים בארצות הברית. לדברי אל-אסאף, הם עובדים בצמוד לסוכני הנסיעות ומפנים את הלקוחות אליהם. "יש הרבה לקוחות חוזרים", הוא מספר.

החברה טסה ל-43 יעדים, כאשר היעד הפופולארי ביותר אצל הישראלים הוא תאילנד, כאשר טיסה לבנגקוק מעמאן אורכת 7,5 שעות במטוס מרווח. בנוסף לבנגקוק, זוכים לפופולאריות גם הקווים לניו יורק ולהונג קונג. רויאל ג'ורדניאן טסה גם לאירופה ליעדים כמו פרנקפורט, מינכן, ברלין, ברצלונה, מדריד ורומא, עם המתנה של כשעתיים בעמאן.

החברה מפעילה כבר שלוש שנים שבעה מטוסי דרימליינרים (בקו לבנגקוק, לדוגמה) ואמורה לקלוט עוד 11 מטוסים כאלה בשנים הקרובות.

דוגמאות למחירי החברה: תאילנד – 765 דולר (מחיר ל-4 חודשים), הונג קונג – 694 דולר (מחיר לשנה), ניו יורק – 715 דולר (בתוקף ליציאות וחזרות עד יוני 2018 עם מגבלות מסויימות) ואוסטרליה – טיסות לסידני או פרת' – החל מ-1,458 דולר.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה