לקראת יריד WTM בלונדון: התיירות מבריטניה לישראל ידעה ימים טובים יותר

בשבוע הבא יתקיים בלונדון יריד התיירות WTM, שעדיין יש בו צורך, בעיקר לתעשיית התיירות בישראל שנלחמת על התיירים הבריטים, שקצת התקררו בשנים האחרונות
הביתן הישראלי בתערוכת WTM בלונדון בשנה שעברה. השנה יהיה מעוצב
הביתן הישראלי בתערוכת WTM בלונדון בשנה שעברה. השנה יהיה מעוצב "בסגנון שוק ישראלי תוסס". (צילום: עירית רוזנבלום)
Monitour ads

"עדיין לא הגענו לקצה של מספר התיירים שהגיעו לישראל בתקופה שבה הייתי מנהל לשכת משרד התיירות בלונדון עד 1982. זו אחת התעלומות שגם אני, וגם אלה שבאו אחרי – לא מצליחים לפצח. קשה לי להבין מדוע מונארך לא הצליחה למלא טיסה אחת ואילו ריינאייר מביאים תיירים מכל רחבי מזרח אירופה". כך אומר שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, אשר כיהן בתפקיד בבריטניה חמש שנים.

עמדת הקריקטוריסטית בביתן הישראלי בלונדון ביריד שעבר. (צילום: עירית רוזנבלום)
עמדת הקריקטוריסטית בביתן הישראלי בלונדון ביריד שעבר. (צילום: עירית רוזנבלום)

זאת לקראת פתיחת יריד התיירות WTM בלונדון בשבוע הבא (6-8 בנובמבר 2017). "אנגליה היא לא מה שהיתה. בעבר היא ניצבה עם גרמניה בראש מדינות המקור של ישראל באירופה. עכשיו יש את גרמניה, צרפת – שהם יותר נאמנים לאילת מאשר התיירים הבריטים – ורוסיה."

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשים ינואר-ספטמבר 2017 נרשמו מרוסיה כניסות של 229 אלף תיירים – עלייה של 26%, מצרפת 226,1 אלף, המהווים עלייה של 5%, מגרמניה 146,7 אלף – עלייה של 25% ומבריטניה 146,3 אלף תיירים, עלייה של 8% לעומת אותה התקופה ב-2016.

בכל שנת 2016 הגיעו לישראל מבריטניה 181 אלף תיירים, עלייה של 4% לעומת 2015.

WTM – World Travel Market London בלונדון הוא מירידי התיירות החשובים בתחום התיירות באירופה, אם כי בשנים האחרונות הוא מפגר אחרי היריד הגדול, ה-ITB בברלין. ביריד, המתקיים זו הפעם ה-27, דנים במגמות, בעיות וחידושים בענף הנסיעות. בין הנושאים שיטופלו: מייסד טרוולוסיטי על בינה מלאכותית, טאלב ריפאעי מארגון התיירות העולמי UNWTO על שלום באמצעות תיירות, מצב חברות התעופה, סמינר על טרוול-טק, סגן נשיא אקספדיה על גלובליזציה, תיירות חכמה, איך על יעדים לשנות את הדרך שבה הם מוכרים את עצמם, תיירות גסטרונומית, פייסבוק, Airbnb ועוד.

משתתפים כ-5,000 מציגים מ-182 מדינות, כולל ישראל, חברות טכונולוגיה וחברות מהסקטור הפרטי. בין האירועים גם פסגה של עשרות שרי תיירות (ללא שר מישראל).

הביתן הישראלי שבאחריות משרד התיירות יהיה מעוצב, כהגדרתו, "בסגנון שוק ישראלי תוסס" כשבסופו בית קפה בהשראת תל אביב, שם יגיש להם השף ערן טיבי, המתגורר בלונדון, אוכל רחוב ישראלי. בנוסף, ניתן יהיה למצוא קריקטוריסטית ועמדה של משקפי תלת-ממד, באמצעותם יהיה אפשר לחזות באזורים שונים בישראל ב-360 מעלות, אלמנטים שכבר נראו כמה פעמים בביתנים הישראליים בתערוכות בלונדון ובברלין.

מטוס של מונארך נוחת בעובדה. קריסתה זעזעה את שוק הנופש באילת. (צילום יחצ)
מטוס של מונארך נוחת בעובדה. קריסתה זעזעה את שוק הנופש באילת. (צילום יחצ)

המלונאים: קריסת מונארך פגעה בתיירות מבריטניה

המנכ"ל שי, שיגיע ליריד, אומר שאחת ממשימות התאחדות המלונות באילת היא למצוא תחליפים לחברת התעופה הבריטית מונארך שקרסה סמוך מאד לתחילת עונת החורף. "מונארך יצאה מהשוק בספטמבר ופניות שלנו למובילים אחרים להיכנס במקומה נענו ב'המטוסים שלנו כבר תפוסים'. יחד עם זאת, גם אם לא נמצא למונארך תחליף בחורף הזה, אני מעדיף לדבר אתם כיום לגבי החורף הבא", מסביר שי. לדבריו, יש כמה חברות שמתעניינות בטיסות לאילת וחלק מהן הוא יפגוש ביריד, חלק יפגשו נציגי משרד התיירות – פגישות מתוכננות ואקראיות כאחד. "נחזר על הפתחים. אין מדובר רק בחברות תעופה. הלשכה של משרד התיירות בלונדון עושה עבודת רגליים נהדרת ודרכה ננסה להגיע למי שרוצים למכור את ישראל ואילת לא עניינה אותם כמוצר, ביניהן שתיים-שלוש חברות סיטונאיות. יש לנו גם פגישות עם עיתונאים. אנחנו חייבים להניף את הדגל, כדי לשדר שלא סגרנו את הבסטה".

לפני כ-30 שנה פעלה באילת חברת התיירות תומסון הולידייס הבריטית עם 7 טיסות בשבוע שהביאה לעיר הנופש הדרומית תיירים מכל עיר מרכזית כמעט בבריטניה – לונדון, מנצ'סטר, בורנמות', גלאזגו, לסטר, בירמינגהם, חלקן היה בנוי על קהילה לא-יהודית. עתה מתכננים באילת לתת תשומת לב מיוחדת לחברת הלואו-קוסט איזי ג'ט, שטרם טסה אליה ונציגיה אומרים באופן רשמי כי ישקלו את העניין אחרי פתיחת שדה התעופה החדש רמון ליד תמנע. שי מספר על חיזורים רבי-שנים, ביקורים במשרדים בלוטון ופגישות עם ההנהלה, ביקורי גומלין שלהם באילת כמה פעמים, אך עד כה ללא הועיל. "בסוף נשבור את הקרח", הוא מבטיח, "הם נמצאים באיחוד האירופי וכל חברות התעופה מחפשות יעדים לטוס אליהם, שלא לדבר על 25 המטוסים שרכשה מאייר ברלין. לא נפסיק לנסות", מסכם שי.

משקפי תלת-ממד, באמצעותם יהיה אפשר לחזות באזורים שונים בישראל. (צילום: עירית רוזנבלום)
משקפי תלת-ממד, באמצעותם יהיה אפשר לחזות בביתן באזורים שונים בישראל. (צילום: עירית רוזנבלום)

בירושלים ובתל אביב יתמודדו עם תוספת של אלפי חדרי מלון

מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, אריה זומר, אומר שבשנה הזו היה שיפור בתיירות, אך בצד זאת נוספו כמעט 1,000 חדרי מלון בירושלים. "זה מצויין, אבל הגידול מהיר מאד ואני לא רואה גידול מקביל באחוזים שיצדיק מספר כה גדול של חדרים. בעוד שנתיים-שלוש ייפתחו מלונות נוספים וזה בסדר, אבל צריך לעשות מאמץ שיווקי יותר גדול. למרות שלירושלים אין תחרות כעיר הקודש, היא בתחרות עם ערים אחרות בישראל. החופשות מתקצרות ואנחנו צריכים לפעול להגדלת הנתח של ירושלים בתיירות הפנים. גם התחרות על התיירות מבריטניה קשה, כי הם מעדיפים את אילת שמציעה להם נופש וים שאין בירושלים."

בברינטניה הם יוצרים קשר עם סיטונאים להכניס לחבילות של סיטי ברייק ונותנים תמריצים כמו לילה רביעי חינם, ארוחה חינם וכו' בסיטי ברייק המסורתי שלהם, המופרד מתל אביב.

לרשות לפיתוח ירושלים יש משרדים באירופה, כולל בבריטניה ושם גוייס לפני מספר חודשים משרד שיווק ופרסום מקומי שמארגן פגישות. "אני מקווה שיהיה מוצלח, לנו ולכולם", אומר זומר.

חדר במלון  סטאי תל אביב של האחים נקש בכיכר השעון ביפו שעתיד להיפתח ב-2018. אלפי חדרים נמצאים בבנייה. (עייצוב פנים: ארא, מעצבת מקומית דנה לייטסדורף)

מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב-רבתי, אלי זיו, סבור שהחשיבות של היריד בלונדון ירדה עם השנים, מספר הסוכנים שמגיעים אליו פוחת מדי שנה, כולל סוכנים אנגלים מלונדון עצמה. "יחד עם זאת, אנחנו רואים בבריטניה יעד חשוב ומרכזי. יש לנו עלייה יפה בתל אביב במספרים בשוק האנגלי בשנתיים-שלוש האחרונות, בזכות הקמפיין של משרד התיירות לסיטי ברייק של תל אביב וירושלים, וללא צל של ספק התנועה של הלואו-קוסט תורמת את חלקה".

גם תל אביב בנתה על מונארך ונותרה עם מפח נפש. "קריסת מונארך השפיעה גם עלינו. דחקנו בהם להיכנס, עשינו אתם הסכמים ופרסום ובנינו עליהם. קשה למדוד את הנזק, אבל יש פחות טיסות. למזלנו אנחנו משלמים בדיעבד לא מראש, אבל הפטנציאל נעלם. לדעתי עד 2021 ייתוספו כ-4,000 חדרי מלון בתל אביב-רבתי וצריך לדאוג למלא אותם".

זיו מציין שטיסות הלואו-קוסט נשענות במידה רבה על הישראלים היוצאים, אך יחד עם זאת יש נתח נכבד של תיירות נכנסת. לדבריו, כיום חבילות התיור מבריטניה ומיעדים  אחרים לתל אביב זולות מבעבר ומחירי הלינה במלונות לא עלו ואפילו ירדו בגלל התחרות. "מבחינת הצרכן, מחיר החבילה יותר נמוך. יש לנו חבילות לסיטי ברייק ב-400 פאונד. מבחינת המלונאים – הפאונד שווה 4.8 שקל, כאשר בעבר עמד על 6-8 שקל. נכון שיש יעדי נופש זולים יותר, אבל בישראל יש למלונאים מגבלות. מרכיב העלויות שלנו שונה דרמטית. שכר מינימום זה הבסיס ומעליו יש עוד הוצאות, מחירי המזון והארנונות הגבוהות. בסוף אין הוקוס פוקוס והמחירים לא בשמיים".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה