לופטהנזה תרכוש 81 ממטוסי חברת אייר ברלין

היום, יום חמישי ה-12 בחודש היה היום האחרון לחתימת החוזה לרכישת נכסי חברת התעופה אייר ברלין וכצפוי, לופטהנזה היא שחתמה עליו
מטוס לופטהנזה. אחרי 81 ממטוסי אייר ברלין, מתמודדת גם על מטוסי אליטליה. (צילום: יח
מטוס לופטהנזה. אחרי 81 ממטוסי אייר ברלין, מתמודדת גם על מטוסי אליטליה. (צילום: יח"צ)
Monitour ads

חברת התעופה הגרמנית הגדולה ביותר, לופטהנזה, תרכש יותר ממחצית ממטוסיה של חברת אייר ברלין הקורסת. כך אמר היום (ה') מנכ"ל החברה, קארסטן שפוהר.

החברה תחתום חוזה לרכישת 81 מ-144 המטוסים של אייר ברלין ותקבל לעבודה 3,000 מבין 8,500 עובדיה, אמר שפוהר. כ-40 ממטוסי אייר ברלין כבר פועלים בחכירה רטובה (כולל צוות המטוס) ב-Eurowings, חברת הלואו-קוסט של קבוצת לופטהנזה. החברות-הבנות NIKI האוסטרית, הפועלת בתחום תיירות הנופש והחברה האזורית LG-Walter, יצורפו גם הן לעיסקה.

קרסטן שפוהר, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה
קרסטן שפוהר, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה. תקבל את המטוסים של אייר ברלין. (צילום: לופטהנזה)

שפוהר אמר עוד כי הוא מצפה שהנציבות האירופית תאשר את ההשתלטות החלקית של לופטהנזה על אייר ברלין עד סוף השנה. אולם הוסיף כי ההטמעה של טיסות החברה בתוך לופטהנזה יכולה לארוך 6-9 חודשים.

לפי פרסומים, לופטהנזה הציעה 200 מיליון אירו עבור חלקים של אייר ברלין ומוכנה להוסיף עוד הוצאות תפעול של 100 מיליון אירו בתקופת המעבר. בנפרד, לופטהנזה עשויה להוציא עד מיליארד וחצי אירו כדי לקנות את 61 המטוסים החכורים של אייר ברלין (41 A320s ו-20 טורבופרופ) מכמה חברות ליסינג המופעלים כרגע על ידה (אחד מהם של חברת כנפיים ליסינג הישראלית).

יורווינגס תגדל באופן דרמטי

לדעת מומחים, תוספת המטוסים של אייר ברלין תאפשר ללופטהנזה להרחיב את חברת הלואו-קוסט שלה יורוווינס באופן דרמטי, במיוחד בדיסלדורף. יורווינגס תמלא חלק מהוואקום שהשאירה אייר ברלין בביטולי טיסות ארוכות-הטווח שלה, כאשר זו תשיק מה-8 בנובמבר טיסות לאיים הקריביים ותספק לחברות הנסיעות קיבולת לעונת החורף.

יורווינגס תשיק טיסות מדיסלדורף לקיץ 2018 כולל לניו יורק, מיאמי ולוס אנג'לס. הקו למיאמי יועבר אל חברת הלואו-קוסט מהחברה-האם לופטהנזה, שטטוס לפלורידה בחורף זה באופן זמני. יורוווינגס תפעיל את הטיסות ארוכות-הטווח עם מטוסי איירבוס של קבוצת לופטהנזה. בינתיים, המצב עם איזיג'ט אינו ברור. חברת התעופה הבריטית, שהיא יחסית קטנה בשוק הגרמני, מעוניינת בכ-30 ממטוסי אייר ברלין ובקווים בתוך גרמניה ובאירופה שאינם יכולים לעבור ללופטהנזה בשל חוק ההגבלים העסקיים.

אם המו"מ עם איזיג'ט לא יתקדם, המנהלים המיוחדים יפנו לחברות האחרות שהתחרו במכרז.

אייר ברלין
אייר ברלין. הגיעה סופה של חברת התעופה. (צילום: ויקימדיה)

טיסותיה של חברת הלואו-קוסט הגרמנית ייפסקו לחלוטין עד ה-28 באוקטובר. אייר ברלין הודיעה על חדלות פרעון בחודש אוגוסט, לאחר שנים של הפסדים ולאחר שאחת מבעלות מניותיה העיקריות, איתיחאד מאבו דאבי, החליטה להפסיק את מימונה. בזכות הלוואה של ממשלת גרמניה הצליחה בשבועות האחרונים להמשיך בטיסותיה, בשעה שהמנהלים המיוחדים מנהלים משא ומתן לחיסול נכסיה – המטוסים והסלוטים בשדות התעופה טגל בברלין ושדה התעופה בדיסלדורף.

רוב הטיסות ארוכות-הטווח של אייר ברלין כבר בוטלו, ומה שנותר ייפסק עד יום ראשון הקרוב, ה-15 באוקטובר.

בתחילת הדרך התחרו על נכסי החברה גם היזם הגרמני הנס-רודולף וורל, אשר הגיש מחדש הצעה בסך 500 מיליון דולר; נהג המרוצים לשעבר ניקי לאודה, שניגש בשותפות עם קבוצת תומס קוק שבסיסה בבריטניה והחברה-הבת הגרמנית שלה, חברת התעופה Condor (שהיתה בעבר בבעלות לופטהנזה). חברת התעופה TUIfly  של תאגיד TUI; חברת הלוגיסטיקה הגרמנית  Zeitfracht; היזם הגרמני אוץ קלסן, התמודד על כל אייר ברלין והמשקיע הסיני ג'ונתן פאנג, שהבטיח להשקיע מיליארד אירו עם חברת LinkGlobal.

חברת הלואו-קוסטה גדולה באירופה, ריינאייר, סירבה להשתתף במכרז בטענה שמדובר במשחק מכור לטובת לופטהנזה. ראש העיר של ברלין, מיכאל מולר, תקף בשעתו את ריינאייר על היותה, כדבריו, "חברה עויינת-עובדים". מולר אמר: "אם ריינאייר תהיה מעורבת בעסקת אייר ברלין – אחשוש מאד. עבור הברלינאים, חברת תעופה לאומית אחראית תהיה הטובה ביותר כדי לשמור על מגוון יעדי הטיסות מהבירה הגרמנית".

בתחילת אוקטובר הודיעו המנהלים המיוחדים כי בחרו בהצעות של לופטהנזה ואיזיג'ט כמתחרות הסופיות, אך בימים האחרונים הקטינה איזיג'ט את הצעתה.

עם היוודע דבר הרכישה, הודיעה ריינאייר כי תגיש תלונה לרגולטורים של האיחוד האירופי על העיסקה בין אייר ברלין ולופטהנזה, בטענה כי היא מנוגדת לחוקי התחרות החופשית של האיחוד.

לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), בחודש ספטמבר הטיסה אייר ברלין יותר מ-17 אלף נוסעים (יוצאים ונכנסים) בקווים מישראל ובחודשים ינואר-ספטמבר עמד מספר תנועות הנוסעים על כ-146 אלף, המהווים עליה של 45% לעומת אותה התקופה ב-2016.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה