להגיע לסין ב"דרך המשי החדשה"

פתיחת הקו החדש של היינאן איירליינס לשנגחאי שבסין היא נקודת פתיחה מבטיחה להווה התיירותי ולחיבור אפשרי לתוכנית-העל One Belt, One Road בעתיד
שנגחאי, בהיינאן איירליינס מקווים שמספר הטיסות יגדל במשך הזמן מ-3 ל-5 אולי אף ל-8 טיסות בשבוע. (צילום: Gary Tamin)
שנגחאי, בהיינאן איירליינס מקווים שמספר הטיסות יגדל במשך הזמן מ-3 ל-5 אולי אף ל-8 טיסות בשבוע. (צילום: Gary Tamin)
Monitour ads

"אנחנו בטוחים שישראל תוכל לשחק תפקיד חשוב בפרויקט 'דרך המשי החדשה' והטיסה משנגחאי מסמלת התחלה חדשה", כך אמר השבוע יועץ שגרירות סין בישראל, Weiming Cai , בערב גאלה חגיגי במלון דן, לרגל נחיתת הטיסה הראשונה של היינאן איירליינס בנתב"ג.

הפרויקט שמדובר בו הוא OBOR – שמשמעות ראשי התיבות שלו היא One Belt, One Road – תוכנית שנשיא סין, שי ג'ינפינג, הכריז עליה כעל יוזמת "דרך המשי החדשה" לפני כשנתיים. זוהי תכנית-העל השאפתנית של סין ליצור רשת רכבות מהירות לאורך אסיה ואירופה, כמו גם מערך קווי שיט, נמלים וכבישי חיבור בדרום אסיה ואפריקה. זאת כדי ליצור מערך תחבורה שראשו בסין ויחבר את מרבית כלכלות חצי הכדור המזרחי במערך תובלה מהיר.

הוועידה ל-One Belt - One Road ב-26 בספטמבר בתל אביב
הוועידה ל-One Belt, One Road ב-26 בספטמבר בתל אביב

דרך המשי המקורית נפרצה לפני 2,000 שנה ויותר בין אירו־אסיה לסין, בין מערב למזרח. היא חיברה יבשתית (ובהמשך גם ימית) עולמות רחוקים וזרים זה לזה. כיום הסינים מהללים את דרך המשי ורואים בה דרך כפולה — מעין "חגורה" יבשתית ונתיב ימי  כהגדרתם והיא אף הוכרזה כסמל תקווה לקידום המטרות שהציבה לעצמה.

ישראל יכולה לשמש לסין קרש קפיצה לוגיסטי ויצרני, בהיותה חוליה מקשרת מבחינה גיאו־פוליטית בין אפריקה, אירופה, ובעתיד אף מערב אסיה רבתי. האינטרסים המתבססים של סין בנמלי חיפה ואשדוד – שחברות סיניות בונות בהן נמלים חדשים – והאפשרות לדריסת רגל משמעותית בעתיד במסילת הברזל בין אשדוד לאילת (רד־מד, כלומר גשר בין הים האדום לים התיכון), נכללים בתוכנית האסטרטגית הרחבה.

יוזמת ה-OBOR תעמוד במרכז ועידת עסקים עם סין שתתקיים ב-26 בחודש בתל אביב בהשתתפות מרצים ומומחים ישראלים וסינים. הוועידה תנסה להראות איך מתרגמים את ההתפתחות החיובית ביחסים בין המדינות בהשקעות ובקשרי הממשל המתחזקים – לצמיחה עסקית בפועל. פרטים באתר.

לטיסה משנגחאי יש ערך מוסף בדמות מפגש בין התרבויות

Cai ציין עוד את סיפור ההצלחה של הטיסות מבייג'ינג לישראל עם קרוב ל-100 אלף סינים שיגיעו השנה מסין. "לפני יותר משנה הגיעה הטיסה הראשונה מבייג'ינג לתל אביב והיתה סיפור הצלחה, אבל הערך המוסף שלה היא גם במפגש בין התרבויות והגברת שיתופי הפעולה בין סין לישראל בתחומים רבים. לשנגחאי יש מקום מיוחד ביחסים בינינו. בתקופה השחורה של מלחמת העולם השנייה, שנגחאי היתה נמל מבטחים לכ-20 אלף יהודים. רבים מחברי עדיין רואים בשנגחאי בית במזרח הרחוק".

הוא הוסיף שהיוזמה של OBOR תעזור ליצירת יחסים קרובים ועמוקים יותר עם המדינות לאורך הדרך, כולל ישראל. "היינו רוצים שה-OBOR יהיה הצלחה, יהיו יותר טיסות בקרוב ושתי המדינות ושני העמים ירוויחו מכך".

גוזרים את הסרט בנחיתה הראשונה משנחאי: מימין, נספח מסחרי שגרירות סין בישראל wu bin, שגריר סין בישראל Zhan Yongxin, סגן נשיא היינאן איירליינס Hou Wei ומנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי. (צילום: יקי צימרמן)
גוזרים את הסרט בנחיתה הראשונה משנחאי: מימין, נספח מסחרי שגרירות סין בישראל wu bin, שגריר סין בישראל Zhan Yongxin, סגן נשיא היינאן איירליינס Hou Wei ומנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי. (צילום: יקי צימרמן)

יונתן בנטל, סמנכ"ל היינאן בישראל, אמר כי פתיחת קו התעופה החדש בין ישראל לשנגחאי כשנה וחצי בלבד מאז פתיחת הקו לבייג'ינג, מעידה על מידת האמון שרוכשת החברה לשוק הישראלי ולסוכני הנסיעות. מתן וילנאי, שגריר ישראל לשעבר בסין ויו"ר לשכת המסחר אסיה-ישראל, אמר "אנחנו בספטמבר 2017, חונכים את הקו משנגחאי. באוקטובר 2018 נהיה כאן לחגוג את הקו החדש מגואנג'ו". היינאן הגישה בחודש יולי בקשה לרשות התעופה האזרחית לטיסות מגואנגז'ו.

כמה אנשים מונות המעצמות סין וישראל?

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, סיפר איך עוד לפני שלוש שנים היתה בישראל התחושה שאין סיכוי לטיסות של חברה סינית לישראל ועל נסיונותיו לספר לסינים על הסטארטאפ ניישן ותל אביב. "זה תענוג גדול לחגוג את הטיסה", אמר והוסיף כי המשרד רואה עצמו אחראי לספק את התשתית המתאימה לכל התיירים הללו.

נוהל מתן מענקים לביצוע התאמות לתייר הסיני מעוגן בהחלטת ממשלה שעניינה חיזוק הקשרים הכלכליים בין ישראל וסין.  הוא כולל חלופות נוספות להגדלת מספר מורי הדרך דוברי השפה הסינית, הכשרה מקצועית לעוסקים במקצועות התיירות, קורסים מקוונים ללימוד התרבות הסינית והתאמת המוצר התיירותי הישראלי על כל חלקיו, לצרכי ומאפייני התייר הסיני. היקף התקציב הכולל לתכנית הסיוע הוא 2.5 מיליון שקלים.

הלוי גם ציין בהומור כי "סין וישראל ביחד הן מעצמה של מיליארד ו-387 מיליון איש"….

מטוס של היינאן איירליינס נוחת לראשונה בנתב"ג משנגחאי. (צילום: יקי צימרמן)
מטוס של היינאן איירליינס נוחת לראשונה בנתב"ג משנגחאי. (צילום: יקי צימרמן)

סגן נשיא היינאן איירליינס Hou Wei, אמר על הטיסה החדשה משנגחאי, בין היתר, ש"בתוך עשר שעות טיסה מכאן תהיו באחד המטרופולינים המתוחכמים בתבל. אנחנו גם מקווים לספק גישה נוחה לישראל לתיירים סינים, לאנשי עסקים, לנציגי מימשל, לאינטלקטואלים ואנשי אקדמיה שיש להם עניין רב בישראל. אנחנו מקווים שמספר הטיסות יגדל במשך הזמן מ-3 ל-5 אולי אפילו 8 טיסות בשבוע. ותתכוננו: עשרות אלפי מבקרים סינים יבואו וימלאו אצלכם את המלונות, אוטובוסי התיירים ויקנו בחנויות", התריע בהלצה.

סגן הנשיא גם אמר שהוא מאמין שהעתיד מבטיח ושהביקורים של תיירים סינים ושל אנשי עסקים משני הצדדים מעבר לסין ולישראל – יגדל באופן מדהים. בתשובה לשאלה למה הכוונה ב"מעבר לישראל", אמר Hou Wei: "מכיון שיש לנו רשת טיסות מסועפת מבייג'ינג ומשנגחאי, תיירים ישראלים יכולים לנצל את הרשת הזו כדי להמשיך ממנה ליעדים נוספים כמו יפן ויעדים אסייתיים אחרים. כך, למשל, גם נוסעים שלנו מגיעים לישראל, נשארים 4-5 ימים ועוד יומיים בירדן ועוד כמה ימים ביוון. זה כבר קורה. ישראל מדינה קטנה ואנשים רוצים לראות יותר".

המנכ"ל הלוי אומר בתגובה כי הגבולות היום הם מאד פתוחים – עולים על מטוס ורוצים לראות הרבה יעדים "ואיפה שטוב להם – הם חוזרים. הסינים מאד מתעניינים פה באוכלוסיה, בהיסטוריה, במורשת, בתרבות היהודית. ישראל היא לא תחנת מעבר אלא מדינה שאוהבים להעמיק בה וללמוד אותה, לבוא להשתלמות עסקית ולחזור אליה ואם הם רוצים לקפוץ לעוד יעד – זה בסדר גמור".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה