חמש שנים אחרי הטביעה – הקוסטה קונקורדיה פורקה כליל

53 אלף טון מחלקיה של הקוסטה קונקורדיה שטבעה באיטליה הופנו למיחזור. החברה-האם, קרניבל, מציגה היום בתל אביב את הדור הבא של אוניות הקרוז: קרניבל הורייזן
הקוסטה קונקורדיה נוטה על צידה לאחר שעלתה על שרטון. רב החובל ספג 16 שנים בכלא. (צילום: ויקיפדיה)
הקוסטה קונקורדיה נוטה על צידה לאחר שעלתה על שרטון. רב החובל ספג 16 שנים בכלא. (צילום: ויקיפדיה)

פרק נוסף באסון ספינת הקרוזים הקוסטה קונקורדיה (Costa Concordia) הסתיים החודש במספנה של גנואה, איטליה. קונסורציום מיחזור ספינות, חברה שנשכרה לפירוק הספינה, דיווח כי פרויקט המיחזור הושלם.

ב-13 בינואר 2012 היו על סיפונה של אוניית הקרוזים 4,252 נוסעים ואנשי צוות כאשר עלתה על שרטון מול חופי ג'יגליו, איטליה, התנודדה ונטתה על צדה, אך לא טבעה. הפגיעה באוניה, שגררה תבהלה ובלבול בין הנוסעים והצוות, הביאה למותם של 32 נוסעים ולפציעתם של יותר מ-60.

התאונה אירעה בתשע בערב, שעתיים אחרי שהאונייה יצאה מנמל צ'יוויטווקיה (רומא) בדרכה לסאבונה, תחנתה הראשונה בהפלגה מתוכננת בת שבעה ימים בים התיכון. הספינה נותרה חלקית מתחת לחוף של ג'יגליו עד שנת 2013, כאשר לאחר כ-15 שעות עבודה הועמדה על כנים מבטון שנבנו בקרקעית הים ומשם נגררה למספנה של גנואה.

מיליון שעות לפירוק האוניה

מאז, קרוב ל-350 איש עבדו כמיליון שעות במשך מספר שנים כדי להסיר רכיבים יקרי ערך מהקוסטה קונקורדיה, ובהם פלדה וציוד. 78 קבלנים שונים עבדו על הפרויקט. ב"מאמץ ירוק", יותר מ-90% מרכיבי הספינה, או כ-53,000 טון, הופנו למיחזור במתקנים ייעודיים באיטליה.

קוסטה קונקורדיה היתה תחת הנהגתו של רב החובל פרנצ'סקו סקטינו בזמן התאונה. הוא ניצב על גשר הפיקוד, אך הטענה היתה שדעתו הוסחה בשל אורחים שהיו על הגשר וכי הוא גם ביצע "משט הצדעה" לידידיו על החוף.

מכיוון שהיה זה תחילת ההפלגה, הנוסעים עדיין לא עברו את תרגול החירום. הבלבול שלט וסירות ההצלה לא נפרסו בזמן, דיווחו האורחים. מאוחר יותר, כאשר נוסעים היו עדיין על הסיפון, זוהה הקפטן סקטינו על ידי מסוק משמר החופים האיטלקי ישוב בסירת הצלה. הוא נקרא על ידי משמר החופים לחזור לספינה ולעזור בפינויה, אך זה טען שנפל לתוך הסירה ואינו יכול לחזור…

הקפטן האמיץ קיבל 16 שנים בכלא: עשר שנים על גרימת מותם של הנוסעים, חמש שנים על הריסת האוניה, שנה על נטישה – בעוד הנוסעים שבאחריותו עדיין עליה – וחודש על דיווחי כזב לרשות הנמלים. הוא מרצה עתה את עונשו בבית סוהר ברומא.

הקוסטה קונקורדיה בימיה הטובים, ביולי 2009. קוסטה היא חברה-בת של תאגיד קרניבל. (צילום: ויקיפדיה)

האוניה נמצאה בבעלות חברת קוסטה, חברה-בת של תאגיד קרניבל שבשליטת משפחת אריסון. קוסטה קונקורדיה היתה מהאוניות הגדולות בעולם, אורכה הכולל היה 290.20 מטר ועלות בנייתה הסתכמה ב־450 מיליון אירו. הנזק לחברות הביטוח בעקבות התאונה מוערך במיליארד דולר.

קוסטה הגיעה להסדר עם התביעה באיטליה ושילמה קנס של מיליון אירו. היא גם הציעה הסדר כספי לנוסעים, שחלקם קיבלו אותו וחלקם סרבו לקבלו. בעקבות כך הוגשו במהלך השנים מספר תובענות ייצוגיות או תביעות אזרחיות פרטניות על ידי נוסעים, שחלקם היו אמריקנים וניסו לתבוע פיצוי בארצות הברית. תביעתם נדחתה על ידי בית הדין לערעורים בארה"ב מכיון שקוסטה היא חברה שבסיסה באיטליה, התאונה אירעה במים הטריטוריאליים שלה ובכרטיס ההפלגה של הנוסעים הודגש שכל תביעה משפטית תוגש בגנואה, המהווה את בסיס העסקים של קוסטה.

אולם משהו בכל זאת השתנה מאז האסון של קוסטה קונקורדיה, ותעשיית הקרוזים עברה כמה שינויי בטיחות: על הספינות יש כיום מספר גדול יותר של חגורות הצלה וכך גם בסירות ההצלה. האיסור על ביקור בגשר הפיקוד הוחמר, כדי למנוע הסחות דעת מרב החובל ומהצוות.

בנוסף, חברות הקרוזים הנהיגו מסלולי שיט מדוייקים שנאסר על רב החובל לסטות מהן. כמו כן, תירגול פינוי הספינה נעשה מאז בטרם עוזבת את האוניה את הנמל, במקום לאחריו, כפי שהיה נהוג טרם התאונה של הקוסטה קונקורדיה.

הוואנה בר באוניה החדשה של קרינבל, קרניבל הורייזן, שתושק באפריל 2018. (צילום מהאתר)
הוואנה בר באוניה החדשה של קרניבל, קרניבל הורייזן, שתושק באפריל 2018. (צילום מהאתר)

מהעבר אל העתיד: קרניבל הורייזן

ואילו מד קרוזס, נציגת המכירות הרשמית של קרניבל בישראל, מקיימת היום מפגש במלון רויאל ביץ' בתל אביב עם נציגי קרניבל העולמית. איאן ביילי ופול ניאנס, נציגי קרניבל קרוז ליין, יציגו את צי החברה והחידושים בה ויתנו סקירה לקראת השקתה של אניית הדגל החדשה קרניבל הורייזן, שתושק באפריל 2018.

באוניה החדשה, אחות לקרניבל ויסטה, מתקנים ייחודיים כמו סקיי ריידר, קולנוע IMAX, פארק מים גדול, מסעדות פרימיום חדשות, מתחם בר קובני, מתחם משפחות חדיש ועוד.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה