הלהט"בים: כבר לא רק DINKS

לפי דו"ח ארגון התיירות הבינלאומי UNWTO, לשוק הלהט"בי חשיבות גדלה והולכת לתיירות. והדימוי שהוא מורכב מ-DINKS - Double Income No Kids עשירים, קצת עבר זמנו
שבוע הגאווה בתל אביב-יפו
שבוע הגאווה בתל אביב-יפו. לפי נתוני העירייה, הגיעו לאירועים כ-4,000 תיירים מחו"ל. (צילום: גיא יחיאלי לעיריית תל אביב)
Monitour ads

דו"ח שני על תפקידו של שוק הנסיעות של הלהט"בים, פורסם באחרונה על ידי ארגון התיירות העולמי המסונף לאו"ם UNWTO בשיתוף עם הארגון הבינלאומי להומוסקסואלים ולסביות (IGLTA).

הדו"ח הראשון פורסם ב-2012 לפי הדו"ח הנוכחי, הראה שוק הלהט"בים מגמת צמיחה בשנים האחרונות. עם זאת, בכ-70 מדינות בעולם המצב המשפטי של הומוסקסואלים ולסביות נשאר מסוכן מאד, והרבה צריך עדיין להיעשות במונחים של חינוך.

מי ששותף לצעדים לקידום הקהילה ההומוסקסואלית הוא יריד התיירות ITB ברלין, שבמסגרתו פועל ביתן מיוחד לתיירות זו והוא גם מביע את תמיכתו באמצעות סמינרים, ומעביר מסר ברור ועקבי לתעשיית הנסיעות.

גם ישראל, כידוע, מתמודדת על תיירים גאים. ביוני השנה נערך בתל אביב שבוע הגאווה, ששיאו היה מצעד הגאווה ולפי נתוני עיריית תל אביב, הגיעו לאירועים כ-4,000 תיירים מחו"ל.

הדו"ח של UNWTO מפרט דוגמאות חיוביות של חברות הפעילות בתמיכתן בקהילה. עם זאת, לדברי מארגן התיירות וירג'ין הולידייס, כשני שלישים של הקהילה הלהט"בית דואגים לבטיחותם וחשים אפלייה בעת נסיעה. לכן החברה קוראת לשותפיה העסקיים לאמץ גישה פתוחה ושוויונית בהתמודדות עם המטיילים הלהט"בים.

הדו"ח מדגיש גם את התפקיד החשוב שמילא האו"ם, אשר תחת הנהגתו של מזכ"ל האו"ם לשעבר, באן קי-מון, נשאר מחוייב מאוד לסובלנות ולגיוון. לא זו בלבד שהאו"ם פעל להתקדמות מעשית בעצמו, הוא גם תומך באופן פעיל במדינות המעלות הצעות שמטרתן ליצור חברה פתוחה יותר.

בהקדמה לדו"ח, נוקט מזכ"ל ארגון UNWTO, טאלב ריפאעי, עמדה ברורה וקורא לתעשיית התיירות להיות עם "ראש פתוח".

הביתן הוורוד ביריד התיירות ITB בברלין במארס שעבר
הביתן הוורוד ביריד התיירות ITB בברלין במארס שעבר. פועל כבר כמה שנים. (צילום: ITB)

 

על השיווק להתמקד בלהט"בים

מדוע תמיכה אותנטית במטיילים של LGBT חשובה כל כך, על מנת לשווק בהצלחה את התיירות במגזר זה? לפי הדו"ח, מטיילים אלה רוצים לזכות בקבלת פנים אמיתית כמו כל אורח אחר. הם רוצים לוודא שיתקבלו במאור פנים, שיוכלו להיות הם עצמם ולהרגיש בטוחים במהלך חופשתם. הדו"ח אומר כי ללא קשר לנטייה מינית, נוסעים רבים מקדישים תשומת לב רבה למאמצי הקיימות של חברות, ערים ואזורים בעת בחירת החופשה שלהם. על פי סקר Deloitte בקרב כ-8,000 בני דור ה-Y (המילינייאלס) ב-29 מדינות, כ-87% מהנשאלים שמו דגש על החשיבות שבגישה חברתית אחראית.

הדו"ח מדגיש את החשיבות של המדיה החברתית, אשר חברי הקהילה משתמשים בה בהמוניהם ומהווה אמצעי מהיר של תקשורת, המפיץ כל התנהגות מפלה ביעדים. כך גם חדשות חיוביות מופצות במהירות ויכולות להיחרט בזיכרון הקולקטיבי.

דגל הגאווה במרכז הכנסים של ברלין לרגל שבוע הגאווה
דגל הגאווה במרכז הכנסים של ברלין לרגל שבוע הגאווה. ראש העיר הקודם, קלאוס וורייט, היה הומוסקסואל מוצהר. (צילום: Messe Berlin)

על פי הדו"ח, אותן חברות שכבר אימצו מגוון, אך פועלות גם במדינות בהן זכויות המיעוטים אינן מספקות עדיין, עומדות כעת בפני אתגר. זה קשור לרשתות בתי מלון גדולים, למשל. חברות אלו צריכות לעמוד על עקרונותיהן בשוק המקומי, תוך מתן הכשרה מתאימה לצוותים במדינות אחרות. חברות כמו IBM אוו MasterCard ו-Google, הצטרפו ליוזמה שנקראת Open for Business, על מנת לספק לאזורים ומדינות עצות מעשיות על הדרך להיפתח ובטווח הבינוני ליצור חברה סובלנית יותר.

אתגרים קונקרטיים בשוק ה-LGBT

לגבי שוק הנסיעות, בעוד שעד לפני שנים אחדות האי היווני מיקונוס וסן פרנסיסקו בארצות הברית היו היעדים הנבחרים של הומוסקסואלים ולסביות, כיום כבר לא קל להגדיר את העדפות הנסיעה של להט"בים. זאת ועוד, השוק הפך למגוון יותר. הומוסקסואלים צעירים נוטים יותר לא לזהות את עצמם עם תווית ה"גיי".

ליישומים (אפליקציות) יש גם כן השפעה משמעותית על הקהילה. הם מאפשרים לנוסעים להתחבר באמצעות הרשת גם באזורים שבהם יש חברי להט"בים מעטים ואפליקציות ואתרי אינטרנט מאפשרים ליצור קשר לפני הנסיעה. גם כאן השוק הוא מגוון: הומואים נוטים יותר להשתמש באפליקציות מאשר לסביות או נוסעים הטרוסקסואלים, לדוגמה.

הדימוי של הקהילה, שהיא מורכבת מ-DINKS – Double Income No Kids עשירים – קצת עבר זמנו. לא כל המטיילים הלהט"בים הם בהכרח עשירים מופלגים, זאת מכיון שחוקי אימוץ חדשים במדינות רבות פירושם שכבר לא מדובר בזוגות חשוכי-ילדים שיכולים לבזבז כרצונם על עצמם. כמו כן חוקי הכלכלה חלים על גייז ולסביות כמו על כל אחד אחר.

הדו"ח מפרט את המגמה הגוברת לעבר לגליזציה של נישואים חד-מיניים. אלה פותחים את האפשרויות לשוק החתונות וירחי הדבש כמו, לדוגמה, המלונות המארחים את מסיבות הנישואים. כאן, שוב יש צורך בהכשרה של העובדים כדי להבטיח שהלקוחות ירגישו רצויים ביום החשוב בחייהם.

תיירים בשבוע הגאווה בתל אביב
תיירים בשבוע הגאווה בתל אביב. מחפשים יעדים שיקבלו אותם כפי שהם. (צילום: גיא יחיאלי לעיריית תל אביב)

חילוקי דיעות בקרב הקהילה

בקרב הלהט"בים שוררים חילוקי דעות באשר ליעדים שעל חברי הקהילה לבקר בהם, כאשר חלק סוברים שאין לעודד מדינות שבהן אין להם זכויות, בעוד אחרים פתוחים לביקורים גם במדינות שטרם הראו נכונות כזו.

שוקי מקור מתעוררים כגון הודו, אינדונזיה וסין בולטים בדו"ח. אלו הן מדינות שבהן יש פוטנציאל עצום של נוסעים הומוסקסואלים משני המינים, במיוחד צעירים ועירוניים, המייצגים סיכוי מעניין לתעשייה. גם קל יותר ללהט"בים להתקבל בקרב בני גילם, מאשר בקרב אנשים מבוגרים. כדוגמה נוספת בדו"ח, הומוסקסואלים ולסביות בסין אינם רוצים לנסוע באופן שונה מהטרוסקסואלים, ובהשוואה למטיילים מאירופה ומצפון אמריקה הם מאוד סלקטיביים בבחירת היעד שלהם. עם זאת, הפוטנציאל הגבוה של השוק נתקל לעיתים קרובות בקושי הנובע מתקציבי נסיעות נמוכים ובמקומות מסויימים נתקלים בקשיים בהשגת אשרות.

בסיכום הדו"ח פונים המחברים ישירות ליעדים. הם מייעצים ליעדי LGBT מבוססים לשמור קהלים ממוקדים וגם פונים ליעדים המהססים עדיין לפתוח את דלתותיהם, לא רק בגלל הפיתוי לרווחים גבוהים. ברחבי העולם, קבלת זכויות הלהט"בים עדיין שברירית, ויש מאבק מתמיד על מנת לתמוך בהן. הדו"ח גם מצטט דוגמאות חיוביות של איך מדינות ואזורים ניצלו בהצלחה את שוק נישה זה לתיירות, כולל ניו יורק, ברצלונה, וינה וארגנטינה.

יריד התיירות WTM, שיתקיים בלונדון בחודש הבא, יקדיש גם הוא מושב לנושא.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה