האם הטכנולוגיה תהרוס את תיירות העסקים המכניסה?

ההווה והעתיד הדורשים פחות ידיים עובדות, יתבטאו גם בפחות נסיעות עסקים. אלה שעדיין נוסעים, מחוזרים על ידי העולם החדש של האוטומציה, שבתורה אוספת עליהם מידע רב
איש עסקים פעיל בסמארטפון בשדה התעופה
איש עסקים פעיל בסמארטפון בשדה התעופה. הטכנולוגיה מציעה סיכון וסיכוי כאחד. (צילום: Juan Gustavo Gamarra)

האם תעשיית התיירות בכלל ונסיעות העסקים בפרט, נמצאים בסכנה בשל האוטומטיזציה המואצת העוברת על העולם? תיירות העסקים, כמו שווקים אחרים, מועדת לפורענות וכבר כיום נראים סימני שינוי שנובעים מכלכלת השיתוף ומותגי הבאדג'ט החסכוניים, כמו חברות התעופה הלואו-קוסט ומלונות זולים הכובשים חלקים ניכרים בתעשייה.

לפי מחקר של Euromonitor International – ספקית עצמאית מובילה של מחקרי שוק אסטרטגי – דווקא לנסיעות העסקים יש פוטנציאל גבוה לעבור אוטומטיזציה, מכיון שזו פעילות תכופה, שבה מותגים יכולים לספק את הצורך ולשפר את המוצר והשירות תודות למהפכת המידע והטכנולוגיה. הדו"ח של יורומוניטור מנתח איך על מותגי נסיעות לבחון את תיירות העסקים בעין צרכנית, כדי למנוע את נפילת הענף לידי הכוחות החדשים וההרסניים מבחינתם.

סטפן קאופר, מנכ"ל TripAdvisor, מצביע על עתיד שבו תיירות העסקים תעבור אוטומטיזציה רבה יותר מאשר תיירות הנופש, בגלל שהיא נוטה למספר רב יותר של נסיעות, מצב המאפשר למותגי תיירות – כמו מלונות וחברות תעופה – לאסוף מידע על הנוסע דרך מאגרי מידע ואלגוריתמים משוכללים.

עולם העסקים העולמי חווה את מה שמכונה "המהפכה התעשייתית הרביעית", עם משרות רבות שמוחלפות על ידי מכונות. הטרנד כבר מאיים על תעשיית התיירות, מאיים על מקומות העבודה ובתוך כך משנה את הצרכים של הנוסעים העסקיים.

לפי המחקר, למרות שיש הבדל בין אנשי העסקים מבחינה של לאומיות, גיל ומין, נורמות רבות יושלכו לצד הדרך. דור ה-Y, אותם מילנייאלס ידועים, סוללים את הדרך לקישוריות דיגיטלית בכל מקום.

התיירות העסקית של החברות, הקורפורייט, מגיבה לאט יותר למודרניזציה, אולם היא ניצבת בפני איומים מתרבים כמו מותגי פנאי המציעים פתרונות גם לאנשי עסקים וכך שוברים את המודל של איש העסקים שלן במלונות עסקיים בלבד או טס במחלקת עסקים.

מחלקת עסקים במטוס דרימליינר.
מחלקת עסקים במטוס דרימליינר. לא מופרך לחשוב שהחברות מעדיפות לשלם פחות על הטיסות והמלונות. (צילום: יח"צ)

איך "לשחק" בעולם מקושר

הקרב העתידי על נסיעות עסקים יתקיים בצומת של חיפוש, הזמנה, שירותים בזמן אמת, בתוספת תשלום בתשלומים ותוכניות נאמנות. הוא נע לכיוון אינטגרציה ייחודית, כאשר מספר עצום של טכנולוגיות חדשות כמו תוכנת זיהוי קול ורגש באמצעות בינה המלאכותית נותנים בידי המותגים חומר למינוף.

עם זאת, נראה שלא הכל אבוד ולפי המחקר, העתיד הוא מה שאתה עושה ממנו: נסיעות העסקים תהיינה אוטומטית יותר ויותר, אך מנגד השירות יהפוך ל"טיילור מייד" – "תפירה" מחוייטת אישית של הנסיעה על בסיס העדפות המאוחסנות אצל הספקים ואפילו פרופיל DNA, עם גלישה באתר מותאם אישית, תמחור ותשלומים ייחודיים.

תעשיית התיירות והנסיעות מתגאה בכך שהיא יוצרת מקומות עבודה בכל העולם, אולם הצמיחה בתחום האוטומציה מעלה שאלות רציניות על ההשפעה שתהיה לה על משרות רוטיניות הן בדרגים הגבוהים והן בנמוכים. עבודות כמו פקידים בעמדת הצ'ק-אין בשדה התעופה או הקונסיירג' בבית המלון, כבר הוחלפו בעמדות שירות עצמי, במיוחד בחברות הלואו-קוסט ובמלונות העממיים. בשביל המותגים הזולים, אוטומטיזציה היא הכרח כדי להתייעל ויכולה, פוטנציאלית, להוריד את מספר העובדים למינימום ובמקרים קיצוניים גם לפעילות אוטומטית מלאה, ללא מעורבות אנושית.

בו זמנית, מותגי היוקרה צריכים לנווט בין הדרישות של לקוחותיהם המשלמים היטב, המחוברים לגאדג'טים האחרונים והמשוכללים המספקים להם שירותים טכנולוגיים מהרמה הגבוהה ביותר, ולספק להם שירות מותאם אישית ונותן תמורה מלאה לתג המחיר.

בסך הכל, אובדן מקומות העבודה בתחום האירוח צפוי להיות ארוך ואיטי. לפי הסטטיסטיקות של משרד העבודה האמריקני, בין 2014-2024 תימשך הצמיחה במספר משרות השכירים בתחום הפנאי והאירוח, המהווה 10% מכוח העבודה בארה"ב, אולם קצב הצמיחה יפחת פי 2.5 מאשר בעשור הקודם.

במחקר נכתב עוד כי רשת המלונות Marriott לבדה מעסיקה מעל 200,000 איש מסביב לעולם והאתגר יהיה לשמור על גישה בת קיימא ליצירת מקומות עבודה מול האוטומטיזציה, כדי ליצור את האיזון הנכון.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה