האופנה האחרונה במודל חברות הלואו-קוסט

בלא להתייחס לקריסת מונארך, שאינה חברה ביאט"א, מנתחת מנהלת פרוייקטים בארגון הבינלאומי לתעבורה אווירית את מודל הלואו קוסט, ומי יהיה זה שישרוד
מטוס של מונארך הבריטית שחדלה מפעילות בשבוע שעבר. אין מודל עסקי יחיד המבטיח הצלחה כלכלית. (צילום: עירית רוזנבלום)
מטוס של מונארך הבריטית שחדלה מפעילות בשבוע שעבר. אין מודל עסקי יחיד המבטיח הצלחה כלכלית. (צילום: עירית רוזנבלום)
Monitour ads

עם כ-281 חברות תעופה החברות בארגון, יאט"א (IATA) – הארגון הבינלאומי לתעבורה אווירית – מייצג כיום כ-83% מחברות התעופה הסדירות בעולם. מעל 10% מכלל החברות הללו, הן חברות לואו-קוסט (Low Cost Carriers  -LCC)  או חברות "היברידיות" .

סקר שנעשה באחרונה בקרב חברות הלואו-קוסט, מראה כי המודל העסקי שלהן ממשיך להתפתח, במטרה להתאים את עצמן לשוק המשתנה. 50 חברות התעופה שהשתתפו בסקר מייצגות 83% ממספר מושבי המטוסים בקרב שוק חברות הלואו-קוסט הצומח במהירות.

מספר החברות שתרמו לסקר משתנה מאזור גיאוגרפי אחד לאחר. עם זאת, במונחים של מושבים, הדגימה עמדה על 92% חברות תעופה מאירופה, 85% חברות תעופה מהמזרח התיכון, 80% מהאמריקות,  ו-77% מאסיה-פסיפיק. מאפריקה לא התקבל מידע.

המודל העסקים של החברות

חברות הלואו-קוסט שיחקו תפקיד מכריע בהתרחבות יוצאת-הדופן של עולם התעופה הגלובלי, ועתה הן תורמות 26% מכלל מושבי המטוסים בעולם. סביבה תחרותית מאתגרת עודדה הרבה חברות לואו-קוסט טהורות לחפש דרכים חדשות לפתח את עסקיהן. כתוצאה מכך, ספקטרום המודלים העסקיים התרחב וטשטש את הבידול שלהן מחברות התעופה הסדירות.

חלק מחברות התעופה הנסקרות הן חדשות יחסית ומאמצות את המודל העסקי החדש. אבל מספר חברות תעופה ותיקות יותר התפתחו במהלך שנות פעילותן, כשהן מתאימות את המודל העסקי שלהן לשינויים בשוק. אין דרך משותפת אחת של התפתחות לכולן: כמה מחברות הלואו-קוסט התפתחו לחברות אולטרה לואו-קוסט (ULCC) – כלומר הורידו עוד יותר את העלויות ואת מחיר הטיסה הבסיסי שעליו הוסיפו את ה"אקסטרות" – או לחברות היברידיות (המשלבות שתי שיטות פעילות) או, במקרים נדירים, אפילו חברות עם שירות מלא (FSC).

האסטרטגיוות של החברות

שוק התעופה לא ישב בינתיים בחיבוק ידיים. בנסיון להתחרות בחברות הלואו-קוסט, אימצו חברות סדירות עם שירות מלא את שיטות הפעולה החסכוניות של החברות הללו, ואילו חברות הלואו-קוסט, מציעות הטבות שונות.

החברות ההיברידיות, במטרה לבדל את עצמן, ממקדות את האסטרטגיה שלהן במתן הצעת ערך ללקוח המבוססת על שיטות עסקיות המוצעות על ידי החברות הסדירות. שירותי-עזר הם על סדר היום של כל חברות התעופה, בלי קשר למודל העסקי של החברה.

חברות הלואו-קוסט ירחיבו את מקורות ההכנסה הנלווית שלהם באמצעות הזנת נוסעים לטיסות ארוכות-טווח, תוך הימנעות משיתוף פעולה טראנס-אטלנטי או מקוד-משותף (קוד שייר).

מעל 30% מחברות התעופה הנסקרות מובילות, או מתכננות, להעביר מטענים כמקור להכנסות נלוות, המהלך החורג עוד יותר ממודל חברות הלואו-קוסט, שלב הפעילות שלהן הוא במהירות שבה שבים המטוסים לשמיים אחרי הנחיתה.

אסטרטגיות אזוריות

אימוץ מערכת הפצה עולמית נראה אסטרטגיה שלרוב חברות התעופה יש במשותף, בלי קשר למודל העסקי או לזירת הפעילות שלהן.

אין מודל עסקי יחיד המבטיח הצלחה כלכלית; הצלחה כזו נשארת מושרשת בסיפוק מוצר תחרותי, ממוקד לקוח, ממוקד היטב על סיפוק צרכי הלקוח, תוך מתן ערך רב יותר – אתגר מתמשך לכל חברות התעופה, ללא קשר למודל העסקי.

* Lisa Angiolelli-Meyer, Project Manager, Airline Membership, IATA

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה