דעה: את מוסד מורי הדרך יש לבטל לגמרי

יש לבטל את מוסד מורי הדרך כפי שהוא קיים ומתנהל כיום – מנגנון בירוקרטי המעניק פרנסה לפקידים ופקחים - אותו ואת הרגולציה המיותרת שלו
תיירים רוכבי אופניים.
קבוצת רוכבי אופניים. "משרד התיירות זיהה שיש עלייה בביקוש לתיירות נישה ומנסה לראות איך הוא מאפשר זאת מבלי לפגוע במערך הקיים". (צילום: משרד התיירות)

בסוף יוני, כמעט מתחת לראדאר הציבורי, עברה הצעת חוק בקריאה טרומית, שהפכה את עולמם של מורי הדרך על פיו. ומאז הוויכוח בפורומים של מורי הדרך באינטרנט הוא לוהט יצרי וסוער. מטרת הצעת החוק היא להרחיב את היריעה של מי יכול להדריך בארץ ובפועל – מפרקת את המונופול המוחלט של מורי הדרך, מונופול שמשרד התיירות עזר בעצמו לבנות.

כיום TripAdvisor והרשתות החברתיות הן בקרת האיכות (ההמונים) הטובה שיכולה להיות וזוהי מסקנה לאחר 7 שנים של עבודה מאומצת עם תיירות עצמאית וממוצע של  3,000 אנשים בסיורים מדי חודש.

ניסיון מצטבר זה שלי והפיכתו של פלח התיירות העצמאית מזרם איזוטרי במפת התיירות הישראלית לאחד מהבולטים והמתפתחים בשנים האחרונות, נותן לי את הכלים המקצועיים להצהיר כי יש לבטל את מוסד מורי הדרך כפי שהוא קיים ומתנהל כיום.

אוטובוס של החברה העצמאית אברהם טורס. המייסד הוא גם מבעלי רשת ההוסטלים "אברהם הוסטלס". (צילום מהאתר)
אוטובוס של החברה העצמאית אברהם טורס. המייסד הוא גם מבעלי רשת ההוסטלים "אברהם הוסטלס". (צילום מהאתר)

מדובר במנגנון בירוקרטי המעניק פרנסה לפקידים פקחים מנפיקי האגרות. יתרה מכך , מערך בתי הספר למורי דרך לא השכיל לקרוא את השינוי הדרסטי בקרב קהלי התיירות הנכנסת וגם לא בקרב תיירות הפנים.

נושא זה של רישיון הדרכה ומורי דרך המציעים הדרכה שהיא מקיפה את הכל – אך בעצם לא נותנת מבט עומק לתחומי ידע שונים, לנרטיבים אחרים – מעסיק אותי שנים רבות, עוד לפני שהקמתי עם שותפיי חברה לטיולים עצמאיים, שבה הדגש הוא על תחומי תוכן ונרטיבים חברתיים תרבותיים.

החיפוש כיום הוא ללא ספק אחר פורמטים חדשניים של סיורים וחוויות דוגמת סיורים קולינריים, טיולי Adventure, אופניים, בעקבות סופרים ועוד. לכל אלו ונוספים –  המבנה הרגולטיבי הנוכחי לא נותן מענה. ועל חסר זה בא התיקון לחוק לתת תשובה

משרד התיירות זיהה שיש עלייה בביקוש לתיירות נישה (קולינריה, אמנות רחוב, סיורי מומחים כגון אדריכלים, ארכיאולוגים, סופרים וכו') ומנסה לראות איך הוא מאפשר זאת מבלי לפגוע במערך הקיים וזה בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת".

גל מור. כל מה שנדרש הוא ללמוד ממדינות אחרות צילום: (יח"צ)
גל מור. כל מה שנדרש הוא ללמוד ממדינות אחרות.
צילום: (יח"צ)

כרגיל במדינת ישראל, עסוקים כאן בלהמציא פתרונות יצירתיים כאשר כל מה שנדרש הוא ללמוד ממדינות אחרות והכיוון שצריך ללכת בו הוא הכיוון אליו הלכו הן בצפון אמריקה והן מדינות האיחוד האירופי.

אז מה כן:

  1. בניית מערך הכשרה מעמיקה ומקצועית (אך יקרה), ובכך לאפשר לאנשים להתמחות בנושא אחד או שניים לעומק ולהיות מורה דרך מומחה לתחום זה או אחר. העמידה בחובות הקורס תקנה תעודת הסמכה בנושא הספציפי שהוא למד ותעודה זו תשמש לו כתו תקן של איכות בבואו לשווק את עצמו
  2. לבטל לאלתר את הרגולציה, אך בה בעת להחיל חובת רישום במשרד התיירות (עם תעודת יושר). דבר זה יאפשר שליטה ובקרה, הכלת כללי אתיקה ויכולת אכיפה גם על מומחי התוכן והמחקר השולחים ידם בהדרכה, גם על מורי הדרך וגם על ה"חאפרים" – ממש בדומה לתעשיית הזנות.
  3. במעמד הרישום במשרד התיירות תהיה חובת חתימה על אמנת שירות בתחום התיירות שמי שלא יפעל על פי הכללים יושתו עליו קנסות וסנקציות.
  4. משרד התיירות ובתי הספר למורי דרך ימשיכו להציע קורסים והכשרות שמי שישלים אותם יקבל תעודה מהם. הם ישקיעו בשיווק הבוגרים שלהם כמומחים בתחום.
  5. בשנים הראשונות להחלת השינויים, כל גורם ציבורי שירצה להזמין הדרכה יחוייב להיעזר במורי הדרך הרשומים טרום עידן הרגולציה וזאת כדי לאפשר לאנשי מקצוע זה להתמקד ולהתמחות בתחום ספציפי ולהכשיר עצמם לימים שלאחר תום הרגולציה.

לטעמי חשוב – ואף לדרוש – מגורמים ציבוריים כגון משרדי ממשלה וארגונים המקבלים סיוע או מענקים מהמדינה, להשתמש רק במדריכים שעברו הסמכה כזו. כך עובד מוסד ה- Blue Badge Guides הבריטי בלונדון (המדינה שבתקופת המנדט המציאה אצלנו את עניין רישוי מורי הדרך מסיבות פוליטיות), וכך גם במקומות אחרים בעולם.

אין לי ספק שאם בהחלטה או בפרקטיקה, מדינת ישראל תגיע למתווה הזה בסופו של דבר ונכון יהיה לעשות זאת באופן יזום ומובנה ולא ב"זבנג וגמרנו", שזה מה שיקרה בפועל בסופו של דבר.

*הכותב הוא מייסד חברת סיורים עצמאיים "אברהם טורס" ומבעלי רשת ההוסטלים "אברהם הוסטלס"

Monitour ads

6 תגובות

  1. גל מור יקר, בשם מה אתה כותב את הדברים? על מנת שמדריכיך יוכלו על פי חוק ובמחיר עלות נמוכה לערוך את טיולי הבארים שאתה עורך? מדוע שמורי דרך לא יתמקצעו בסיורים החדשים שאתה יוזם?
    עצם השימוש במילה "מונופול" ביחס לתחום מקצוע הוא מניפולטיבי ומרושע. האם תשתמש באותה מילה ביחס לרופאים, עורכי דין, מודדים ועוד ועוד? השוק פרוץ בתחומים כה רבים, דווקא כאן ישנה רגולציה מסוימת, אולי מיושנת מעט, לבטח מצריכה עדכונים, אולם מכאן ועד פירוקה המוחלט (כשמנגד דו"חות רבים, של משרד התיירות, של מבקר המדינה ועוד, חוזרים ונשנים שמוכיחים כי מורי הדרך הם החוליה החזקה בכל מערך שירותי התיירות בישראל!) – זו החרבה של הטוב הקיים.
    חבל שהקורא ההדיוט לא מכיר אותך ואת עיסוקיך ולא יכול לרדת לסוף דעתך בכל הנוגע לאינטרסים אישיים שכנראה מתחילים ונגמרים בכסף.

  2. כל מטרת הכותב היא כלכלית. ללא צורך במורי דרך מוסמכים הוא יוכל לארגן יותר טיולים, חברת התיירות שלו תוכל לקבל יותר לקוחות. לעשות יותר כסף!

  3. כמו שביטול המונופול על המוניות בנתב"ג עזר לתיירים.
    ועכשיו עוקצים אותם נהגים בכפכפים ומכנסיים קצרים, כי רגולציה זה רע…

  4. גל מור
    אינני יודע מי שמך לעשות רגולציה בענף ולהציע הצעות אוטופיות. נהפוך הוא אני רוצה שענף מורה הדרך יהיה גילדה כמו כל מקצוע שמכבד את עצמו, כמו הרופאים וכמו ערכי הדין, חשמלאים, מהנדסים ועוד.
    אתה חי בעולם אוטופי בו אין חאפרים הלוכדים את התיירים בכנסיית הקבר ואו בשער יפו ומציעים להם הדרכה זולה , לא משמעותית, חסרת ידע בעובדות.
    למה כן צריך תעודת מורה דרך?
    תעודת מורה דרך מבטיחה שמורה הדרך עבר השכלה והוא ויש לו ידע בסיסי

  5. הרעיון של שימוש באתרים של TripAdvisor וכדומה לדירוג מתאימים לחלק מסוים באוכלוסיה שבוחר לטייל באופן עצמאי. מארצות רבות התיירות היא קבוצתית ולכן יש סוכן מקומי שבוחר את ספקי השירות כולל מורה הדרך. תעודת מורה הדרך מבטיחה רמה בסיסית של כישורים ויכולות וכך יכול הסוכן לבחור בקלות את המדריך בלי להסתכן בחאפרים ובחסרי הכשרה. הסינון הראשוני כבר התבצע עבורו. כשיש לך בעיה חשמלית אתה כמובן יכול להכנס לאתר דירוג אבל בגלל שיש אספקטים בטיחותיים הרגולטור נותן לך כלי לבחירת החשמלאי וזהו הרישיון. זה בדיוק הרעיון של תעודת מורה דרך. להבטיח רמה של הדרכה ובטיחות עם תו תקן. בגלל שישראל כל כך מגוונת מסובכת ומאתגרת יש חשיבות גדולה יותר להדרכה . הפתרון שלך שנועד להכשיר את החאפרים ומשווה את התעשייה לזנות דווקא הפוך למגמה האירופאית. דווקא שם הזנות מפוקחת ותחת רגולציה. הסתפקות בבקרה של רישום מינימאלי הוא פתח לקבוצות מטיילים שיתקעו בואדיות מדבר יהודה, טיולי אופניים מסוכנים ולתיירים שישמעו שבירת ישראל היא תל אביב. לא בכל תחום אפשר להסתמך על דירוג אינטרנט שלפעמים מהונדס לתוצאות שגויות.

השאר תגובה