"ברצלונה היא המותג – אבל היעד הוא יותר מזה"

בכירי תאגיד התיירות של ברצלונה ומשרד התיירות בקטלוניה ביקרו בישראל במטרה לקדם את התיירות הישראלית, שלכאורה לא צריכה עידוד, עם עלייה של 225% בשלוש שנים
שוק הבוקריה בברצלונה. הסמל של העיר היה גם הבטן הרכה. הפיגוע בשדרת הרמבלה היה רק עניין של זמן. (צילום: עירית רוזנבלום)
שוק הבוקריה בברצלונה. הסמל של העיר היה גם הבטן הרכה. הפיגוע בשדרת הרמבלה היה רק עניין של זמן. (צילום: עירית רוזנבלום)
Monitour ads

כ-400 אלף תיירים ישראלים טסו בשנת 2016 בקו תל אביב-ברצלונה, כאשר באוגוסט 2017 נרשמה עליה נוספת של כמעט 10% במספר הנוסעים בטיסות הישירות בין נתב"ג לברצלונה.

במפגש עם מנכ"ל תאגיד התיירות של ברצלונה ג'ורדי ויליאם קארנס, מנהל השיווק הבינלאומי שלו מתיאו אסנסיו ומנהלת ישראל במשרד התיירות של קטלוניה, מרתה טקסידור, הוצגו נתונים המראים כי ברצלונה וקטלוניה היו והינן יעד פופולארי במיוחד אצל המטיילים הישראלים. בשלוש השנים האחרונות נרשמה עלייה של יותר מכ-225%.

הנתונים גם מראים כי הישראלים מגלים בשנים האחרונות יותר ויותר גם את האזורים מעבר לברצלונה בדגש על הפירנאים הקטלוניים, קוסטה בראווה וקוסטה דורדה. הישראלים מגיעים במספרים הגדולים ביותר לפארק הלאומי אייגואסטורטס ואגם סנט מאוריסי, הנמצא ברכס הרי הפירנאים הקטלונייים ומספרם רק ממשיך לעלות.

מנכ"ל תאגיד התיירות של ברצלונה ג'ורדי ויליאם קארנס ומנהלת ישראל במשרד התיירות של קטלוניה מרתה טקסידור במפגש. (צילום: עירית רוזנבלום)
מנכ"ל תאגיד התיירות של ברצלונה ג'ורדי ויליאם קארנס ומנהלת ישראל במשרד התיירות של קטלוניה, מרתה טקסידור במפגש. (צילום: עירית רוזנבלום)

קטלוניה (Cataluny) היא אחד מהמחוזות האוטונומיים המרכיבים את ספרד, הנמצאת בצפון מזרח המדינה ונחשבת לחבל הארץ המפותח ביותר בספרד מבחינה כלכלית ותיירותית. בימים אלה רוצים תושבי קטלוניה (שוב) להצביע במשאל עם על רצונם להתנתק מספרד, זאת אחרי דורות של איחוד, מאז נכבשה על ידי המלך פליפה החמישי ב-1714, שביטל את כל סימני עצמאותה ואף אסר על שימוש בשפה הקטלאנית ושנות הדיכוי של משטר פרנקו.

בסיור בקטלוניה לפני שנים אחדות שמעתי את המימרה ש"הקטלונים הם היהודים של ספרד, הם סוחרים ואנשי תרבות". מנכ"ל התאגיד קארנס מצא נקודות דמיון גם בין הישראלים לקטלונים: "הישראלים אוהבים להתמקח, כמו הקטלונים. כמו כן הישראלים לא אוהבים להתבלט כישראלים. גם הקטלונים לא – אלא אם כן ברצלונה מנצחת".

30 מיליון תיירים בשנה

לברצלונה יש את המספר הבלתי נתפס של 30 מיליון תיירים בשנה. יש בה חופי ים, מסעדות, ארכיטקטורה, 9 אתרי מורשת לשימור של אונסק"ו, קניות ועוד.

עם זאת, המספר הזה של התיירים הגיע למיליון וחצי התושבים "עד כאן". עוד לפני הפיגוע שהתרחש בחודש שעבר, היו בעיר הפגנות מחאה נגד גדודי התיירים השוטפים את העיר.

לכן החליט משרד התיירות של ברצלונה להפחית בצורה חדה את תקציב השיווק שלו בישראל ולהתמקד במשיכת תיירים חוזרים, שלא יעמיסו על האתרים המפורסמים כמו הסגרדה פמיליה ואחרים, אלא יתפזרו לאתרים נוספים ולקטלונה עצמה.

"ברצלונה היא המותג – אבל היעד הוא יותר מזה", אומר ג'ורדי ויליאם קארנס ומוסיף שהם משתפים פעולה עם קטלוניה להרחבת ביקורי התיירים בחלקיה האחרים של המדינה.

כ-53% מכלל התיירים המבקרים בברצלונה הם תיירים חוזרים המבקרים בעיר פעם שניה ויותר ועבורם מכין התאגיד  התיירותי תוכניות עם חידושים כדי שיוכלו להעמיק ולהכיר אזורים ואתרים חדשים. כמו למשל, תוכנית של חמישה ימים לבילוי בעיר וכן "מה חדש בברצלונה" שייצא לאור בקרוב ויעסוק בחידושים בתחום האדריכלות, הקניות, האוכל והיין, האירועים, בילוי למשפחות ועוד.

הפארק הלאומי אייגואסטורטס ואגם סנט מאוריסי. הישראלים מרבים לבקר בו. (צילום: עירית רוזנבלום)
הפארק הלאומי אייגואסטורטס ואגם סנט מאוריסי. הישראלים מרבים לבקר בו. (צילום: עירית רוזנבלום)

כלכלת השיתוף: תרוויח בבית – תוציא אצלי

על פי נתוני ברצלונה, הישראלים ניצבים במקום השלישי מבין ה"קניינים" הנלהבים בין התיירים מהמדינות השונות לפני כל מדינות אירופה וארה"ב ואחרי ארגנטינה ודרום קוריאה.

במונחים כספיים, ניצבים הישראלים במקום השישי, כאשר ההוצאה הממוצעת על קניות בנסיעה אחת מוערכת ב-240 אירו. "זו כלכלת השיתוף – תרוויח בבית ותוציא אצלי", התלוצץ קארנס.

לפי האורחים מברצלונה, הישראלים מתים על החנות של אפל – כי אין כזו בישראל – ועל אופנה. לדברי מרתה טקסידור, השופינג בברצלונה מערב אופנה עם מותגים של מעצבים מקומיים. "אנחנו עושים בעיר לילות קניות, שופינג בנפרד לקונים וכדומה. אנחנו עובדים בכיוון של קו שופינג איכותי". יש לזכור גם שלתייר הלא-אירופי יש יתרון שכן הוא יכול לקבל החזר מע"מ.

לדברי מתיאו אסנסיו, יש קשר טוב בין הישראלים לברצלונה. "השוק גדל בשנים האחרונות, ברצלונה היא חלק מהים התיכון, אנחנו חולקים את אותו הים ויש לנו גם מורשת יהודית רבה בקטלוניה כמו בג'ירונה". ג'ירונה (או חירונה) היא במרחק 35 דקות נסיעה ברכבת המהירה ויש לה רובע יהודי וקהילה יהודית. בשנה שעברה זכתה שחלק מ"משחקי הכס" צולם לידה. אתר נוסף הוא העיירה העתיקה בסלו (Besalú),  בה חייתה קהילה יהודית גדולה בין המאה ה-9 למאה ה-13. בשנת 1964 התגלה כאן מקווה, בסמוך לשרידי בית הכנסת.

המזיאון היהודי בג'ירונה. לקטלוניה יש הרבה להציע מבחינה תרבותית, יהודית וצרכנית. (צילום: עירית רוזנבלום)
המזיאון היהודי בג'ירונה. לקטלוניה יש הרבה להציע מבחינה תרבותית, יהודית וצרכנית. (צילום: עירית רוזנבלום)

הפיגוע: דרמה והזדמנות

אי אפשר לדבר על ברצלונה בלי להתייחס לפיגוע הקשה בשדרת הרמבלה שעליו אמר קארנס ש"ידענו את כל המספרים של הלוטו – רק לא ידענו מתי ואיך", כלומר, הם היו מודעים לכך שהם יעד לפיגוע. "ברצלונה חזרה לנורמליות מהר ככל האפשר ואנשים חזרו כמעט מיד להסתובב ברמבלה. התגובה של השירותים הביחוניים היתה מהירה". בברצלונה יש תיירות כנסים ותיירות-תמריץ עניפה ובה, לדבריו, לא ניכרת כרגע ירידה.

קארנס מוסיף שמעט אנשים עזבו את ברצלונה בעקבות הפיגוע, וגם אין ירידה בטיסות לעיר. עם זאת, ההשפעה שעדיין נמשכת היא שאנשים נמנעים מלהגיע לאתרים הומי-אדם כמו הקתדרלה המפורסמת או לקניונים.

עם זאת, אמר, הפיגוע הוא דרמה שגם יוצרת הזדמנות. "זו דרמה, כי היא לקחה חיים של אנשים, אבל היא גם מכריחה אותנו לשנות את  דרך ההתנהגות. אני מעדיף איכות בתיירות ולא כמות. פחות אנשים שישלמו יותר, במקום יותר אנשים שישלמו פחות".

קארנס ציין כי התיירות שבברצלונה עוסקים בה הסקטור הציבורי והפרטי במשותף, מייצרת 12% מהכנסות העיר, אכן  יוצרת עומס כמו בערי תיירות אחרות ויש בעיות. "העליה בנסיעות היא תופעה עולמית. שדות התעופה גדלים והמספרים מראים שאנשים נוסעים יותר – לחופשה, ללימודים, לפגישה, לראות חברים. כבר לא רק תיירים לחופשות. בעבר תיירות פירושה היה ים, חוף, מלון, בטן גב. ב-25 השנים האחרנות זה השתנה לגמרי".

קארנס ציין את המגמה הרווחת כיום של "גו לוקאל" – אנשים שמטיילים ורוצים להרגיש את דופק החיים האמיתי בה ולא להיחשב כתיירים, אלא כמקומיים. "זו מציאות חדשה. לכן גם צריך לשנות את הדרך שבה אנחנו מסבירים את העיר, ל'לא-תיירים'".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה