ברגע האחרון: איזי ג'ט הגישה הצעת רכש לאייר ברלין

חברת הלואו-קוסט הבריטית איזי ג'ט הגישה הצעה של הרגע האחרון לרכישת חלקים מפעילותה של חברת התעופה פושטת הרגל אייר ברלין. בינתים מתבטלות טיסות לתל אביב
מטוס הניאו החדש של איזי ג'ט. החברה הקימה מבעוד מועד חברה אירופית, כדי לנטרל את השפעת הברקזיט עליה ועתה מתמודדת על אייר ברלין. (צילום: יח
מטוס הניאו החדש של איזי ג'ט. החברה הקימה מבעוד מועד חברה אירופית, כדי לנטרל את השפעת הברקזיט עליה ועתה מתמודדת על אייר ברלין. (צילום: יח"צ איזי ג'ט)
Monitour ads

חברת אייר ברלין מתמודדת עם שביתת טייסים ובשבת, למשל, התבטלו שתי טיסות מנמל התעופה טגל שבברלין:

ואילו חברת הלואו-קוסט הבריטית איזי ג'ט היתה האחרונה להגיש הצעה לרכישת חלקים מפעילותה קצרת-הטווח של חברת התעופה פושטת הרגל אייר ברלין. הדד ליין להגשת הצעות היה אתמול, יום שישי, ה-15 בספטמבר.

ריינאייר, מתחרתה האירית של איזי ג'ט, כבר הודיעה שלא תגיש הצעת רכש, מכיון שלדברי המנכ"ל מייקל או'לירי, מדובר ב"משחק מכור", לפיו החליטה ממשלת גרמניה "להעביר את אייר ברלין נקייה מחובות ללופטהנזה, במהלך המנוגד לחוקי התחרות בגרמניה ובאיחוד האירופי".

הוא טען כי ממשלת גרמניה סיפקה לאייר ברלין סבסוד של 150 מיליון אירו במטרה שלופטהנזה תוכל לרכוש את מתחרתה העיקרית ותהפוך להיות מונופול עם 95%, שבעקבותיו ישלמו הצרכנים הגרמנים והתיירים מחירים גבוהים יותר. "זאת בשעה שחברות תעופה מתחרות יילחמו על הסלוטים שלה בשדות תעופה עיקריים בברלין, המבורג, פרנקפורט ומינכן, בהם שולטת לופטהנזה ביותר מ-80% של הסלוטים בשעות השיא", אמר במסיבת עיתונאים בדבלין.

לופטהנזה מעוניינת ברכישת 90 מתוך כ-140 מטוסיה של החברה ומטוסיה של ניקי. מנכ"ל קבוצת לופטהנזה בישראל, עופר קיש, אמר באחרונה כי כ-40 ממטוסי אייר ברלין פועלים בחכירה רטובה (כולל צוות המטוס) כ-Eurowings, חברת הלואו-קוסט של קבוצת לופטהנזה. "החברה נשענת על המטוסים האלה. זה חשוב והגורמים המחליטים יצטרכו לתת את דעתם על כך", אמר.

מטוס איירבוס A320 של אייר ברלין. מכירתה ללופטהנזה תהפוך את האחרונה למונופול דורסני בגרמניה, טוענת ריינאייר. (צילום: ויקימדיה)
מטוס איירבוס A320 של אייר ברלין. מכירתה ללופטהנזה תהפוך את האחרונה למונופול דורסני בגרמניה, טוענת ריינאייר. (צילום: ויקימדיה)

כמה גופים לוטשים עיניים

אייר ברלין הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-15 באוגוסט 2017, לאחר שחברת התעופה אתיחד מאבו דאבי, שהחזיקה 29.2% ממניותיה, החליטה להפסיק את תמיכתה הכספית בה וחיפשה רוכשים לנכסיה. בעקבות מצבה, סוגרת החברה הקורסת את קוויה ארוכי-הטווח מברלין וצמצמה את פעילותה בנמל התעופה של דיסלדורף.

איזי ג'ט הצטרפה למספר משקיעים המעוניינים בנכסיה של חברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה, ביניהם, כאמור, קבוצת לופטהנזה אשר ריינאייר מנסה לחסום; היזם הגרמני הנס-רודולף וורל, אשר הגיש מחדש הצעה בסך 500 מיליון דולר עבור קבוצת אייר ברלין באמצעות תאגיד, אחרי שכבר ביטל את השתתפותו פעם אחת; נהג המרוצים לשעבר ניקי לאודה, שניגש בשותפות עם קבוצת תומס קוק שבסיסה בבריטניה והחברה-הבת הגרמנית שלה, חברת התעופה קונדור (שהיתה בעבר בבעלות לופטהנזה). הקבוצה מתמודדת על NIKI – חברת התעופה המוזלת של אייר ברלין שבסיסה באוסטריה – וכן על חלקים נוספים מאייר ברלין; חברת התעופה TUIfly של תאגיד TUI; חברת הלוגיסטיקה הגרמנית  Zeitfracht; היזם הגרמני אוץ קלסן, המתמודד על כל אייר ברלין והמשקיע הסיני ג'ונתן פאנג, שהבטיח להשקיע מיליארד אירו עם חברת LinkGlobal.

על פי הצהרת הבורסה בלונדון, ההצעה של איזי ג'ט "עולה בקנה אחד עם פעילותה המבוססת על טיסות לואו- קוסט עירוניות בגרמניה. עם זאת, בהתחשב במספר אי וודאויות הקשורות לאייר ברלין, אין ודאות בשלב זה כי העיסקה תימשך".

הבעלים העתידיים של אייר ברלין ו-NIKI, יוכרזו על ידי ועדת נושי החברה ב-25 בספטמבר, למחרת הבחירות בגרמניה המתקיימות ב-24 בחודש.

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה