אתר Booking.com שוב על הכוונת

התאחדות המלונות, התאחדות משרדי הנסיעות וארגון אמון הציבור קוראים ליועץ המשפטי לממשלה להתערבות מיידית למניעת הפרת החוק ע"י אתר Booking
מלון ממילא בירושלים באתר בוקינג. המלונאים וסוכני הנסיעות נגד הוגף החזק במלונאות העולמית. (צילום מהאתר)
Monitour ads

לפני חודשים אחדים פנתה התאחדות המלונות בישראל לרשות להגנת הצרכן בטענה להטעיית צרכנים באתר ההזמנות Booking.com מכיון שאינו מפרסם את רכיב המע"מ במחירי ההזמנות באתר.

הרשות קנסה את האתר ב-2.5 מיליון שקלים, אך לטענת ההתאחדות, באתר ממשיכים לנהוג באותו האופן באין מפריע, תוך התעלמות מהחוק בפרסום מחירי הנופש בישראל עבור ישראלים, ללא רכיב המע"מ ובניגוד לדין. כך, למעשה, מופיעים באתר מחירים נמוכים יותר מאשר מה שהצרכן נדרש לשלם בפועל בתום הלינה.

ב-9 בנובמבר פנו ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, התאחדות המלונות והתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, אליהן חברו גם ארגון אמון הציבור כדי שיפעל בנושא בדחיפות.

בפניה ליועץ המשפטי לממשלה טוענים הארגונים כי מתלונות רבות המתקבלות במלונות ובמשרדי הנסיעות, עולה כי אתר Booking ואתרי הזמנות החופשות באינטרנט מסוגו אינם מציגים לציבור הישראלי את רכיב המע"מ במחירי הלינה במלונות בארץ, באופן המהווה הטעיה צרכנית חמורה ובניגוד מוחלט להוראת חוק הגנת הצרכן.

עוד נטען, כי מדובר באפליה ובתחרות לא הוגנת בין אתרי בתי המלון ומשרדי הנסיעות בישראל ובין אתרי ה-OTA (Online Travel Agents) המציגים מחירים נמוכים לכאורה (כי אינם כוללים מע"מ) מאלה המוצגים ישירות ע"י המלונות ומשרדי הנסיעות.

אי הצגת רכיב המע"מ במחירי הלינה לישראלים באתרי ההזמנות הבינ"ל, גורמת לעוגמת נפש רבה בקרב האורחים הישראלים, אשר מגלים בדיעבד כי המחיר עליו התחייבו, אינו סופי וכי עליהם להוסיף לתשלום את סכום המע"מ בשיעור של 17% נוספים. בחלק מהמקרים, עגמת הנפש מתורגמת לביטול ההזמנה ולנזק כלכלי ותדמיתי של בתי המלון, אשר סובלים כתוצאה מכך מביקורות שליליות בחוות הדעת של האורחים הישראלים.

יצויין עם זאת, כי בבדיקה באתר עולה כי ב"אותיות הקטנות", כן מצויינת העובדה שהמחיר אינו כולל מע"מ וכי יש לשלמו במלון.

ב"אותיות הקטנות" מצוין באתר כי אזרחים ישראלים חייבים בתשלום מע"מ, שאינו מופיע בתמחור.
ב"אותיות הקטנות" מצוין באתר כי אזרחים ישראלים חייבים בתשלום מע"מ, שאינו מופיע בתמחור.

המלונות חוששים מכוחו של Booking.com

פניות רבות לאתר Booking.com בבקשה כי יחדל להטעות את הקהל הישראלי בהזמנת חופשה בארץ, לא נענו כלל. בשל כוחם הרב אתרי ההזמנות הבינ"ל ביחס למלונות והחשש כי יפגעו במזיד במלונות וימנעו הצגתם באותם אתרים היוצרת תלות של המלונות באתרים – מוגבל כוחם של המלונות לפעול כנגדם. זאת על אף שהמלונות במקרה זה, מייצגים הן את אינטרס הצרכן לקבל גילוי מלא ונכון של מחיר השירות והן את אינטרס המדינה הגובה את המס.

התאחדות המלונות בישראל פנתה לרשות לסחר הוגן וכאמור, זו מצאה כי האתר Booking.com אכן הטעה את הצרכנים והטילה עליו קנס בגובה 2.5 מיליון שקלים. עם זאת, על אף שעברו כבר למעלה משלושה חודשים מאז קביעת הרשות להגנת הצרכן, טוענים הארגונים כי Booking ממשיכה לנהוג באין מפריע תוך התעלמות ורמיסת החוק בפרסום מחירי הנופש בישראל עבור ישראלים, ללא רכיב המע"מ ובניגוד לדין.

כעת, שלושת הגופים קוראים ליועמ"ש לממשלה להתערב בנושא באופן מיידי בהתאם לסמכותו על פי חוק וזאת לשם החזרת אמון הציבור במערכות שלטון החוק.

יהל בן-נר, מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל: "משנקבע בצורה ברורה כי חוק הגנת הצרכן חל על אתר Booking, על הרשויות לפעול בצורה חדה וברורה להפסקת הטעייה של הציבור הישראלי. אסור שהכלל לפיו כולם שווים בפני החוק יהפוך לריק מתוכן. אנחנו קוראים ליועמ"ש לממשלה להתערב באופן מיידי ולהורות לבוקינג לחדול מיידית מהפרקטיקה המטעה בה הוא נוקט".

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל: "חוסר השווין בפני המחוקק והרגולטור מטריד. לא ייתכן שחקיקה תיאכף באופן בררני ומפלה על עוסקים ישראלים בלבד ותפסח על עוסקים זרים, על אף שאלה פונים לציבור הישראלי, בשפה העברית ומוכרים לו מוצרי נופש בישראל".

רונן רגב כביר, מנכ"ל ארגון אמון הציבור: "אין בכלל ספק שמדובר בהטעיה צרכנית חמורה שפוגעת בצרכנים ובתחרות בענף ובשחקנים השונים בו. אנו בארגון קוראים ליועמ"ש ליטול את ההובלה כיוון שלא נראה שהממונה על הרשות להגנת הצרכן פועל כפי שהתחייב בתקשורת לעצירת ההטעיה. לא יתכן שהרשות לסחר הגון הטילה קנס על  אתר Booking.com ובכל זאת האתר ממשיך לפעול כרצונו".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה