אישור "חזית הים" – חיפה מתקרבת לברצלונה

קבינט הדיור אישר את תוכנית "חזית הים" השאפתנית של חיפה לדיור ותיירות. היא מבקשת להידמות לברצלונה, שעברה מהפך מעיר נמל מוזנחת לפנינת תיירות, וכיום סובלת מעודף תיירים
הדמייה של חזית הים המתוכננת, עם שער כניסה להולכי רגל. (באדיבות עמי שנער – אמיר מן אדריכלים)
הדמייה של חזית הים המתוכננת, עם שער כניסה להולכי רגל. פרויקט הדגל של חיפה. (באדיבות עמי שנער – אמיר מן אדריכלים)
Monitour ads

לאחר שלפני שנה בדיוק, באוגוסט 2016, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את התכנית לפיתוח חזית הים העירונית בחלקו המערבי של נמל חיפה, אישר אתמול גם קבינט הדיור את התוכנית, שמטרתה העיקרית היא לפתוח את חלקו המערבי של הנמל באמצעות מה שמכונה "הקמת חזית ים עירונית תוססת ופתיחתה לציבור".

המתחם המתוכנן נמצא במפגש של נמל חיפה, המושבה הגרמנית והעיר התחתית של העיר. כחלק מהתוכנית, מסילת הרכבת שמפרידה כיום בין העיר לים תרד מתחת לאדמה וחלקו המערבי של הנמל יהפוך למתחם בילוי ותיירות שיהיה גדול פי עשרה ממתחם נמל תל אביב.

התוכנית כוללת כ-1,300 דונם ברצועה החופית שבין בית המכס לחוף השקט. 340 דונם מהשטחים הללו כלולים בשטחי הנמל ו-980 בסביבה שגובלת במושבה הגרמנית ובעיר התחתית. במסגרת התוכנית מתוכנן שיקום של המבנים הקיימים – רובם האנגרים ישנים – שיוסבו למבני מסחר, בילוי, שטחי ציבור ותרבות. בסך הכל קיימים במקום כ-25 אלף מ"ר של מבנים כאלה – חלקם עוד מימי המנדט הבריטי.

הנמל המנדטורי יהפוך לנמל נוסעים בלבד, בתוספת לשטחי תיירות ובילוי, טיילת חוף, מלונאות ועוד.

"אישור חזית הים העירונית הוא לא פחות מרגע היסטורי בתולדות העיר חיפה וצפון המדינה", אמר ראש עיריית חיפה, יונה יהב בתגובה. יהב הודה לשר האוצר משה כחלון, על אישור התכנית שתשנה את פני העיר והוסיף כי "המאמצים שלנו נשאו היום פרי. 'חזית הים' תציב את העיר במקום הראוי לה כעיר תיירות מובילה בעולם עם מתחם נמל פתוח, מזמין ונגיש לכל באי העיר ומחוצה לה. התכנית תייצר אלפי מקומות תעסוקה במגוון תחומי התיירות, הנופש והפנאי", הבטיח יהב.

מי שעמדה לנגד עיני המפתחים של "חזית הים" בחיפה, היא עיר החוף הספרדית ברצלונה, שזכתה לשיפוץ מאסיבי של שטחים רבים, בייחוד באזור הנמל, לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בה ב-1992. העיר עברה אז מהפך ומעיר נמל מוזנחת נהפכה לפנינת תיירות שוקקת ולאחת המובילות באירופה מבחינה תיירותית, עד כדי כך, שכיום היא סובלת מעודף תיירות.

נמל חיפה מן האוויר. ישודרג לצד הנמל החדש ויקלוט כמה אוניות קרוז בעת ובעונה אחת. (צילום באדיבות נמל חיפה)
נמל חיפה מן האוויר.  ישודרג לצד הנמל החדש ויקלוט כמה אוניות קרוז בעת ובעונה אחת. (צילום באדיבות נמל חיפה)

המבנים הקיימים בנמל יוסבו לבתי מסחר ובילוי

התכנית "חזית הים" יוצרת חיבור בין העיר לחוף הים באזור שהיה סגור לציבור במשך שנים רבות ומאפשרת שימושים עירוניים בנמל כמנוף להתחדשות עירונית בכל מרחב העיר התחתית וחיזוק לב המע"ר (מרכז עסקים ראשי) של מטרופולין חיפה המשרת את תושבי הצפון כולו.

המועצה הארצית החליטה שהתוכנית בתבוצע בשלבים: השלב הראשון הוא קו השייט לעכו והרציף החדש ואילו השלב השני תלוי בשיקוע הרכבת החוצצת בין העיר לים. קו השיט חיפה-עכו כבר נפתח בשנה שעברה והשני הוא פרויקט שיקוע הרכבת.

החיבור בין העיר לים יתאפשר הודות להוראות המפורטות שהוטמעו בתכנית לשיקוע מסילת הרכבת בקטע המרכזי בין בית המכס ועד כיכר בן גוריון. שיקוע המסילה יסיר את החיץ הקיים בין העיר לים ויממש את אחד העקרונות החשובים של התכנית. כך יישאר "שער כניסה" ראשי להולכי רגל בקצה שדרות בן-גוריון, המהוה את ציר התיירות הראשי של העיר.

כמו כן יוקמו 500 יחידות דיור מעל חניון ציבורי שיוקם בצמוד לאזור אל-עתיקה. תוספת יחידות הדיור תחזק את האזור ותיצור תמריץ להתחדשות עירונית באזורים סמוכים ותסייע למימון הפרוייקט.

התכנית מתעדפת שטחים פתוחים לציבור הרחב, ברובו מרחב להולכי רגל, הכולל טיילת חוף רחבה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני הגובל. המבנים הקיימים בנמל אשר שימשו בעבר כמחסנים – ישוקמו ויוסבו לבתי מסחר, בילוי ושטחי ומוקדי תרבות.

קו השייט החדש שנחנך באוקטובר 2016 בין חיפה לעכו. (צילום: עירית רוזנבלום)
קו השייט החדש שנחנך באוקטובר 2016 בין חיפה לעכו. (צילום: עירית רוזנבלום)

בנוסף יוקמו מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי", רב תכליתיים, לשימושי מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות, כמוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים ובניצב לו.

חיפה רואה כבר כיום גידול מאסיבי בטיסות הבינלאומיות אליה וממנה ליעדים בחו"ל ויעדים נוספים עומדים להצטרף אליהם. זאת לצד בניית מלונות חדשים.

"על כל דולר שתשקיעו – תרוויחו בין שלושה לשישה"

בכנס שהתקיים בחיפה בשנת 2013 בנושא "חזית הים", אמר אדריכל ה"גראונד זירו" דניאל ליבסקינד, כי הוא צופה לעיר גדולות. לדעתו "לחיפה יש פוטנציאל להתפתח לפחות כמו ברצלונה. מדינת ישראל חייבת לפתח את הנמל בחיפה, שיביא לפריחה כלכלית בכל היבט אפשרי".

מרתה שוורץ, האדריכלית שעם עבודותיה נמנה תכנון האיים המלאכותיים בדובאי, ציינה שמנסיונה וממקרים דומים בעולם, לחיפה פוטנציאל עצום. "חיפה היא השער לצפון המדינה, הכניסה לגליל. היא העיר המקשרת את ישראל לארצות ערב, לסין ולמזרח אסיה בכלל. אתם חייבים להרים את תוכנית ה- Waterfront.  אני בטוחה שבניית הנמל תביא לפריחה כלכלית עצומה בכל האזור", ציינה שוורץ.

"על כל דולר שתשקיעו, תרוויחו בין שלושה לשישה", העריך גרג פאסקואראלי, שתכנן את הטיילת החדשה ואת "מזח 15" בניו יורק, "הרווח כולו יהיה של כלל הציבור ובעיקר של תושבי חיפה".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה