איך למנוע ניפוח חשבון הסלולר בנסיעה לחו"ל

כיצד מתמודדים עם חשבון מנופח בשל שירותי נדידה בחו"ל? פרק נוסף במדריכי התיירות לחו"ל שמפרסמת הקיץ המועצה לצרכנות. והפעם על הכוונת? הסלולר
עושים סלפי בברצלונה. כדאי לבדוק את היקף הצריכה המשוער שלכם, בכדי לרכוש חבילה גדולה דיה. (צילום: Manuel Díaz)
עושים סלפי בברצלונה. כדאי לבדוק את היקף הצריכה המשוער שלכם, בכדי לרכוש חבילה גדולה דיה. (צילום: Manuel Díaz)
Monitour ads

בכל שנה מתקבלות במועצה לצרכנות תלונות רבות נגד חברות הסלולר שעניינן חיוב בסכומים גבוהים בגין שיחות וגלישה בחו"ל, על אף שהצרכן דאג לרכוש "חבילת חו"ל" (חבילת שירותי נדידה בחו"ל), ולמרות שהנושא הוסדר על ידי משרד התקשורת. תזכורת:  במארס 2014 נכנס לתוקף התיקון לרישיונות חברות הסלולר בעניין שירותי נדידה בחו"ל.

לעיתים התלונות נובעות מחוסר גילוי נאות של חברות הסלולר בדבר כלל הפרטים ותנאי העסקה במסגרת רכישת חבילת חו"ל ע"י צרכן, כמו גם מחוסר הבנה של הציבור בעניין חסימת שירותי נדידה בחו"ל.  הרישיון של חברות הסלולר קובע כי לקוח שלא רכש חבילת חו"ל מבעוד מועד, ספק הסלולר מחויב לחסום אך ורק את הגלישה במכשירו של הצרכן, אולם השיחות יחויבו בגין התעריף המלא והגבוה של שיחות בחו"ל –  הן שיחות יוצאות והן נכנסות.

איך מונעים חשבון מנופח בשל שיחות בחו"ל?

אם הצרכן רכש חבילת חו"ל, יש לברר האם החברה פעלה בהתאם להוראות הרישיון:

(1) על חברת הסלולר לשלוח למכשיר הסלולר הודעה כאשר הצרכן ניצל בין 75% ל-90% מהיקף החבילה שנרכשה. בהודעה יפורט שיעור הניצול של כל  אחד מהשירותים (שיחות, הודעות, גלישה באינטרנט) ומועד עריכת החישוב.

(2) בתום תקופת החבילה, או כאשר הלקוח ניצל את מלוא החבילה, על חברת הסלולר לחסום מיידית את המכשיר לשירותי גלישה בחו"ל ולהציע לצרכן חבילה נוספת ב-SMS במחיר שיוצג.

הצרכנים נפגעים בשלב הזה, בו חברת הסלולר אינה מציגה באופן ברור את תנאי העסקה והמחיר ולאחר שובם מחו"ל מגלים חיובים מנופחים ומופרזים.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות.ספק הסלולר חייב להשיב חיובים ללא הצדקה. (צילום: יח"צ)
ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות. ספק הסלולר חייב להשיב חיובים לא מוצדקים. (צילום: יח"צ)

טיפים לצרכנים:

בהתאם לצורך שלכם כצרכנים, עליכם לשקול לרכוש מחברת הסלולר "חבילת חו"ל" ומומלץ שלא להמתין לרגע האחרון, אלא לבדוק ולברר זאת מבעוד מועד וכמובן לקבל בכתב את פרטי ותנאי העסקה.

  • כדאי לבדוק את היקף הצריכה המשוער שלכם, בכדי לרכוש חבילה מספיק גדולה. עדיף לרכוש חבילה גדולה קצת יותר כדי למנוע חיובים מיותרים.
  • אם אתם לא מעוניינים לרכוש חבילת חו"ל, תוכלו לצרוך שירותי גלישה בחינם כגון בבתי מלון, במסעדות, בתי קפה, מוזיאונים וכדו', אך עליכם לשים לב להתחבר רק לרשת סלולרית מוכרת ובטוחה. אפשר אף להתקשר באמצעות אפליקציות חינמיות כמו whatsup, viber.
  • אם לא רכשתם חבילת חו"ל, עליכם לדעת כי תחוייבו לשלם תעריפים גבוהים גם על שיחות נכנסות (ולא רק על שיחות יוצאות). מומלץ לא לענות לשיחות נכנסות גם לא למספר שניות אם הדבר אינו הכרחי.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "במקרה בו חויבתם בסכום מנופח כתוצאה משיחות או גלישה סלולרית בחו"ל, מומלץ לבדוק היטב את פרטי החבילה שנרכשה אל מול החיוב בפועל, ובמידת הצורך לפנות בכתב לספק הסלולר ואף לערער על החיוב.  על פי החוק ורישיון החברות, ספק הסלולר חייב להשיב לכם את הסכומים שחויבתם ללא הצדקה תוך 14 ימי עבודה או לנמק בכתב תוך 21 ימי עבודה מדוע החיוב שנשלח מוצדק. אם הספק אינו עונה לכם או שתשובתו אינה מניחה את דעתכם – מומלץ להפנות תלונה בכתב למשרד התקשורת המפקח על חברות הסלולר. כמובן כדאי לבדוק ולרכוש חבילת חו"ל מבעוד מועד ולגלות ערנות, כך שלא תופתעו בחשבון עם חזרתכם לארץ וכמו בכל בעיה או עוולה צרכנית, אתם מוזמנים לפנות אלינו במועצה לצרכנות על מנת שנסייע לכם".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה