איך אומרים אילת בהונגרית

פתאום שומעים על הטיילת באילת משפחות דוברות הונגרית, פולנית, פינית, שבדית וכמובן רוסית, מעין דז'ה וו של שנות ה-90'. האם זה יימשך?
אילת. כשטורקיה, יוון ואירופה מתקררות - באילת משתזפים בשמש. (צילום: עירית רוזנבלום)
אילת. כשטורקיה, יוון ואירופה מתקררות - באילת משתזפים בשמש. (צילום: עירית רוזנבלום)
Monitour ads

היום הונחה באילת אבן הפינה למלון חדש מרשת אסטרל, מלון עם רמת שירותים שמתאימה לתיירי הלואו-קוסט, עם מחיר בסיסי זול, שאליו אפשר לצרף תוספות בתוספת מחיר. העיתוי הוא על רקע פתיחת עונת החורף בתיירות לאילת, כאשר החודש החלו להגיע הטיסות הראשונות של מה שאמורה להיות עונת התיירות הטובה ביותר בעיר הדרומית מעולם.

שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת. להחזיר את השוק האנגלי. (צילום: יח"צ)
שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת. (צילום: יח"צ)

כיום פועלות בשדה התעופה בעובדה 10 חברות תעופה בינלאומיות ולאילת מגיעות טיסות ממוסקבה, פריז, קרקוב, קובנה, בודפשט, הלסינקי, ברטיסלאבה, סנט פטרסבורג, וורשה, לוטון-לונדון, באדן באדן, ברלין, ברמן, בריסל, פרנקפורט, גדנסק, ברגאמו, פוזנן, בוקרשט, קטוביץ, פראג, ריגה, שטוקהולם וקייב.

מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר כי מאז חתימת הסכם שמיים פתוחים, נהפכה התעופה בישראל למנוע  צמיחה כלכלי דרמטי. הסכם השמיים הפתוחים הרחיב את מגוון חברות התעופה והיעדים מהן מתקיימות טיסות לישראל.

בראיון עם מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבי שי, הוא מספר על הסיפוק הרב שחש כאשר הסתובב בסוף השבוע על הטיילת: "פתאום הלכו משפחות ודיברו הונגרית בטיילת באילת, שמעתי גם פולנית, פינית ושבדית, וכמובן רוסית, זה היה דז'ה וו של שנות ה-90. אני מקווה שזה יימשך לאורך כל החורף בלי בעיות".

נחיתתה הראשונה של חברת הלואו-קוסט ההונגרית Wizz Air באילת לוותה בטקס, בעוד הטיסה הראשונה של SAS השבדית, שהגיעה בשבת משטוקהולם לאילת, עברה בשקט וללא חגיגות. רק מי שמכיר את ההסטוריה, יודע כמה קשה היה צריך לעבוד כדי להחזיר את השבדים לישראל בכלל ולאילת בפרט אחרי שנים של חרמות, ואיך איימו בסקנדינביה על מי שניסו לעבוד עם ישראל.

מטוס של ריינאייר בישראל. מה יביא באמתחתו? (צילום: רשות שדות התעופה)
מטוס של ריינאייר בישראל. גיבורת היום באילת. (צילום: רשות שדות התעופה)

כמה תיירים יגיעו בעונה זו לאילת?

שי: בעונת החורף הקודמת, מאוקטובר 2016 עד אפריל 2017, הגיעו לאילת 65 אלף תיירים בטיסות ישרות לעובדה. בעונת החורף 2017-2018 צפויים להגיע 130-150 אלף תיירים, הכפלה של מספרם, מספר מדהים, יותר טיסות מאשר בשנות ה-90' של המאה הקודמת, שהיו שיא של כל הזמנים.

אילת צריכה להתאים את עצמה לכמות כזו של תיירים – להוסיף דוברי שפות, להקפיד על השירות ועל הנקיון – מה שכבר שכחו. הם יצטרכו ללמוד, וגם אנחנו, התאחדות המלונות בעיר.

מה גרם למהפך?

שי: הגורם העיקרי למהפך היה השינוי הדרמטי בנוהל התמיכות בטיסות הישירות והסיוע הכספי הישיר. מה שסייע להצלחה היו השקט הבטחוני באזורנו ומדיניות השמיים הפתוחים, שאיפשרו לחברות תעופה אירופיות לטוס מכל מדינה החברה באיחוד האירופי לכל יעד שיבחרו לטוס אליו. פתיחת השמיים מאפשרת לחברה כמו ריינאייר האירית לטוס לא רק מאירלנד אלא מ-14 יעדים באירופה לאילת. משרד התיירות נכנס לעניין עם כסף על השולחן, צעד שמוריד את רמת הסיכון של החברות ונותן רשת בטחון, שעל כל נוסע שמשלם 20 אירו, החברה מקבלת 60 אירו (45 אירו ממשרד התיירות ו-15 אירו מהתאחדות המלונות).

Wizz Air . חידוש בעולם התעופה שכמעט לא משתנה. (צילום: יח"צ)
Wizz Air מקרבת את מזרח אירופה לאילת. (צילום: יח"צ)

האם זה אומר שהתיירים מטיסות הלואו-קוסט נשארים באילת?

שי: קשה לנו לדעת אם האורחים במלונות הגיעו בטיסות הישירות לאילת, כי רוב ההזמנות למלונות מגיעות דרך אתרים כמו בוקינג או אקספדיה. אם נראה עלייה בלינות, נדע שזה בעקבות הטיסות.

מה עם ריינאייר?

שי: אין ספק שגיבורת היום היא ריינאייר, החברה עם המספר הגדול ביותר של טיסות שבועיות אי פעם לאילת – 28 טיסות מ-14 יעדים, 2 טיסות בשבוע מכל יעד. זו חברה לא קלה: מצד אחד הם מודעים לכוח שלהם ומנצלים זא, אבל מצד שני הם מביאים תוצאות. ויש להם תנאים. הסטנדרט של ריינאייר הוא 30 דקות מרגע הנחיתה לרגע ההמראה המחודשת. זה סד מאד רציני והיו ויכוחים, עד שנמצאה פשרה של 10 דקות נוספות או משהו בדומה לכך. ריינאייר כמובן נהנית מנוהל התמיכות של משרד התיירות.

ומה יהיה כשהסבסוד ייפסק?

שי: השאלה אם המשרד ימשיך לתמוך בזה, זו שאלת מפתח. גם בחורף הקרוב משרד התיירות הלך מאד לקראתנו, והמשרד אף משלים את הסכום שאנחנו היינו צריכים לשלם, כי מספרי התיירים גדלים.  צריך לתת לעסק הזה לרוץ 4-5 שנים עם סבסוד כדי למדוד את התוצאות. אם אחרי 4-5 שנים חברות התעופה לא יעמדו לבד על רגליהן, אז אולי אנחנו לא מוצר תיירותי. כדי להחזיר את התיירות צריך להשקיע בה. גם אם התייר מגיע לאכסניה או לדירה של Airbnb, הוא קונה ומשתמש במוניות ובאטרקציות, הוא תייר. המדינה מקבלת מין כדור שלג שמתגלגל. ככל שנביא יותר – יבואו יותר. עונת החורף השלישית היא המשמעותית.

מה עם פתיחת בסיס של ריינאייר באילת?

שי: בשלב זה אין על מה לדבר. אולי כאשר ייפתח נמל התעופה רמון בתמנע, מה שכנראה לא יקרה בעונת החורף הזו. ריינאייר בהחלט שוקלים את אילת כיעד ל-Base. הם קפצו מ-12 טיסות בשבוע ל-28. אמנם בשביל חברה המטיסה 120 מיליון נוסעים בשנה, זה לא מאד משמעותי. אבל אם אילת תימכר טוב – הם עשויים להגיע ל-50 טיסות בשבוע ואז יפתחו משרדים ואולי יציבו מטוסים. כרגע לא מדברים על זה. אנחנו מנסים לעבור את העונה הזו בהצלחה.

מלונות אילת. האם ייבנו בה מלונות אחדים אחרי שנים ארוכות? (צילום: דפנה טל)
מלונות אילת. האם יזכו בנתח מתיירות הלואו-קוסט? (צילום: דפנה טל למשרד התיירות)

מה עם מכירת חבילות של טיסה ומלון?

שי: בחורף הקודם, כמעט 25 אלף מתוך 65 אלף התיירים היו תיירים שהגיעו בחבילות, הרוב המכריע רוסים. ריינאייר הולכת לכיוון הזה. אחרי שהכניסה לאתר לינק למלונות – בבוקינג.קום והוטלס.קום – בשנה שעברה היא התחילה לשחק משחק של סוכני נסיעות  עם חברת 'ריינאייר הולידייס', שהגיעה להסכם עם חברות מלונות ישירות, כדי לעקוף את הצורך לשלם עמלה לחברות התיווך הענקיות. בשנה-שנתיים הקרובות יהיו יעדים שהיא תציע בהם מלונות ישירות.

הדברים האלה קורים במהירות ואני מעריך שזה יגיע גם אלינו וריינאייר תתחיל לחתום על חוזים גם עם אילת. זה יכול ליצור אצלם מוטיבציה להגביר עוד את הטיסות כדי להרוויח מזה.

דווקא תיירות הפנים קצת זנחה אתכם

שי: כשיש 6 מיליון לינות ו-20 אלף מהן יורדות, זה אמנם חבל, אבל אין מה לעשות. הנבואות היו יותר קשות כששלשה מיליון ישראלים מחפשים טיסות זולות בחו"ל. ניבאו לנו מפולת יותר גדולה. הפסדנו אחוז אחד מ-6 מיליון לינות, זה אפילו בגדר הטעות הסטטיסטית כמעט. זו אמנם איזו נורת אזהרה, אבל אנחנו רחוקים מהאטה או משבר.

מקור: רשות שדות התעופה
Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה