אור ירוק לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה שתחבר בין נצרת למטרופולין הגדול בצפון - חיפה. בשורה לתיירות? כן ולא
כנסיית
כנסיית "מנזה כריסטי" ("שולחן המשיח") בנצרת. האבן הגדולה מזוהה כשולחן שבו סעד ישוע עם תלמידיו בעת ביקורו בנצרת. מספר התיירים יעלה? (צילום: עירית רוזנבלום)

השבוע אושר בוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל) להעביר לאישור הממשלה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה בין מטרופולין חיפה לנצרת.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי הרכבת הקלה, שהוכרזה כפרויקט לאומי, תשרת את תושבי הצפון ותחבר את הערים נצרת, נצרת עילית והישובים שעל תוואי המסילה למטרופולין חיפה. לדבריו, המיזם החשוב יחזק את חיפה כבירת צפון הארץ.

אורך המסילה מחיפה לנצרת יהיה כ-43 קילומטרים. לאורך התוואי מתוכננות 17 תחנות רכבת – תשע מתוכן יוקמו בתוואי בינעירוני, שאורכו כ- 34 קילומטרים. התחנות יוקמו במרכזית המפרץ, צומת וולקן, דרום קרית אתא, מרכז התחבורה קרית אתא, גבעת טל, שפרעם, יפתחאל, פאתי צפון נצרת ובריינה-משאד.

לצד כל תחנה יוקם חניון חנה-וסע. בסוף הקטע הבינעירוני תמשיך הרכבת בתוואי העירוני,  הקצר יותר, שאורכו כשבעה קילומטרים ושיעבור תחילה בנצרת עילית ולאחר מכן בנצרת. בנצרת עילית תעצור הרכבת הקלה בשש תחנות. לאחר מכן, היא תמשיך לנצרת ותעצור בשתי תחנות: ליד השוק העירוני ובתחנה הסופית בתאופיק זיאד.

נמסר כי רכבות שיסעו בין חיפה לנצרת הן רכבות מתקדמות, המופעלות בטכנולוגיה מסוג TRAM TRIN. רכבות אלה נוסעות במהירות של עד 100 קמ"ש, לעומת רכבות קלה רגילות, הנוסעות במהירות של עד 60 קמ"ש. הרכבת הקלה שתנוע על חשמל, כוללת קרון אחד בארוך של 52 מטר. הקרון יכול להסיע כ- 300 נוסעים, 170 מתוכם בעמידה. במסגרת הפרויקט יופעלו בין חיפה לנצרת 32 רכבות.

לפי הצפי מיועד קו הרכבת הקלה להיפתח לתנועת נוסעים ב-2025.

גסטהאוס פאוזי עאזר בעיר העתיקה של נצרת. הראשון שהוקם וסלל את הדרך ל-15 נוספים. מופיעים באתר בוקינג ומדורגים גבוה. (צילום: יח"צ)
גסטהאוס פאוזי עאזר אין בעיר העתיקה של נצרת. הראשון שהוקם וסלל את הדרך ל-15 נוספים. מופיעים באתר בוקינג ומדורגים גבוה. (צילום: סבינה לובינו)

רלוונטי או לא רלוונטי לתיירות?

השאלה היא האם יהיה בקו הזה גם יתרון לתיירים המבקשים לתור את שתי הערים. יוזכר שבסוף השנה שעברה נחנך גם קו שייט תיירותי סדיר בין חיפה לעכו, שאמור להיות אטרקציה תיירותית במחיר אחיד וקבוע ולסייע בקידום התיירות לחיפה ולעכו.

ממשרד התחבורה נמסר כי "הפרויקט יתרום תרומה משמעותית הן בהיבט התחבורתי והן בהיבט התיירותי, שכן נצרת מהווה כיום יעד תיירותי ממדרגה ראשונה עבור צליינים ומבקרים רבים".

בקרב מארגני התיירות העוסקים בתיירות קבוצתית וצליינית לא נרשמה התלהבות. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, אומר ש"מקטע אחד קטן לא פותר כלום ולא מחליף את האוטובוס שצמוד לקבוצות במשך כל סיורן בארץ. התחבורה הציבורית על גווניה וסוגיה אינה ידידותית לתייר ובפועל מתעלמת ממנו, כך שהקו הזה לא יהיה רלוונטי לתיירות הנכנסת באופן משמעתי, אם בכלל".

בועז וקסמן, יו"ר ובעלים חברת התיירות אופיר טורס אומר שהיתרון לתייר יהיה שולי וכי "הוא יסייע ויתאים יותר לתיירות עממית ולצעירים."

נתוני חודש ינואר 2017 של התאחדות המלונות מעודדים לשתי הערים: בחיפה נרשמו בינואר כ-23 אלף לינות תיירים – עליה של 69% לעומת ינואר 2016 ובנצרת נרשמו כ-14 אלף לינות – עליה של 105% לעומת ינואר אשתקד.

טארק שחאדה, מנכ"ל עמותת התיירות של נצרת, אומר כי לדעתו ההשפעה על התיירות הנכנסת תהיה זעירה, שכן לרוב המטיילים הבודדים ותיירות הפנים מעדיפים להגיע ישירות למלונות עם רכב ואז להמשיך לטייל בנצרת ובאיזור. "בנוסף, ריבוי התחנות מחיפה עד נצרת ובמיוחד בנצרת עילית, יאריך את המסלול של הרכבת".

לעומתם אומר מעוז ינון, מבעלי ושותפי אברהם הוסטלס, כי הוא שמח לראות את ההודעה ולדעתו זו מהפכה. "הפלח של התיירות העצמאית עלה בעשור ביותר מ-50% והוא הולך וגדל. זו מגמה עולמית שמתחזקת עם שטף המידע והאפליקציות שעומדות לרשות התייר כמו בוקינג, טריפאדוויזר, גוגל מפס ואחרות. יותר ויותר מסייירים לבד ונצרת תהיה מחוברת לחיפה, המטרופולין הגדול בצפון. כך יעמוד לרשות הנוסעים אמצעי תחבורה מלבד האוטובוסים העוברים דרך התחנה המרכזית עם השילוט הבעייתי".

לדבריו, בעיר העתיקה של נצרת יש כיום 16 גסטהאוסים. פאוזי עאזר אין, שינון היה ממקימיו, היה הגסטהאוס הראשון בעיר העתיקה. "אף אחד מהם לא עובד עם סוכנים ומארגני תיירות", הוא אומר, "הם נמצאים באתרים כמו בוקינג.קום ומדורגים הכי גבוה בארץ".

Monitour ads

אין תגובות

השאר תגובה